Om FaDP
Aktionsforskningsuddannelse
For psykoterapeuter
Velkommen til dette 50 timers forløb i aktionsforskning og psykoterapiforskning generelt og specifikt med fokus på proces og effekt/udbytte inden for psykoterapien. De 50 timer er fordelt sådan, at der er 5 moduler med 3 timers undervisning og et eksamensmodul. Mellem modulerne er der ca. 5 timers opgave/lektier til dig, og så er der en eksamen, som er dit eget aktionsforskningsprojekt.
Bestået uddannelse opnås ved:
Aktiv deltagelse
100% fremmøde ved onlineundervisningen
Bestået skriftlig eksamen, hvor der vil blive lagt vægt på formidling og i hvilken grad projektet og rappoten opfylder fem af aktionsforskningsens specifikke fokusområder.
En bestået eksamen, udløser et diplom og en skriftelig tilbagemelding på eksamen. En specifik karakter efter 7-trinsskalen kan gives, hvis den studerende efterspørger denne, eller
Pris: 4500 kr.
Platform: Zoom
Tidspunkt: 17:00 til 20:00
Tilmelding: email:kontakt@madsdahlgaard.dk for yderligere oplysninger. Tlf.: 61311905
Betaling: Ved tilmelding sendes en faktura på uddannelsesbeløbet, og tilmeldingen er endelig, når fakturaen er betalt. Send gerne faktureringsoplysninger i forbindelse med tilmeldingen.
Holdene kører løbende og efter behov. Større grupper kan aftale nærmere med alternative datoer.
Datoer for hold 3 2025
Modul 1: 14. august 2025
Modul 2: 28. august 2025
Modul 3: 11. september 2025
Modul 4: 23. september 2025
Modul 5: 15. oktober 2025
Første skriftlige aflevering: 30. oktober 2025
Eksamensmodulet: 6. november 2025
Aflevering: 1. december 2025
Datoer for hold 4 2025
Modul 1: 8. oktober 2025
Modul 2: 22. oktober 2025
Modul 3: 5. november 2025
Modul 4: 19. november 2025
Modul 5: 3. december 2025
Første skriftlige aflevering: 10. december 2025
Eksamensmodulet: 17. december 2025
Aflevering: 17. januar 2026
Masterniveau.
Kurset er på masterniveau, hvilket betyder, at den studerende tilbydes relevant forskningsbaseret viden og erfaring inden for det specifikke fagområde. Masteruddannelser sikrer, at den studerende kan anvende fagområdets videnskabelige metoder og begreber, samt at den studerende får færdigheder og kompetencer til at varetage højt kvalificerede funktioner inden for det virke, uddannelsen retter sig imod. I dette tilfælde er det psykoterapi (Uddannelses- og Forskningsministeriet; 2024).
Det betyder med andre ord, at denne uddannelse er skabt til formålet, idet det omhandler fagområdets videnskabelige metoder og begreber, og at målet er, at du som studerende efter denne uddannelse er godt i gang med dit eget aktionsforskningsprojekt.
Aktionsforskning.
Inden for alle typer af forskning, og måske især inden for aktionsforskningen, er det helt centralt at forstå de grundlæggende antagelser, som forskeren ser verden ud fra, som terapeuten praktiserer ud fra, og som danner grundlag for de forskningsspørgsmål, der stilles. At udfordre disse antagelser er ifølge aktionsforskningens ophavsperson Kurt Lewin (1944) første skridt for at sætte en bevægelse i gang.
Lewin (1947) benytter forandringsmodellen tø-bevæg-frys (unfreeze-move-freeze) med en isblok som billede på en forandringsproces gennem de tre trin. Tanken er, at før der kan ske forandring i en organisation (det kan være klinikken), må der ske en opløsning eller optøning af de faste former og arbejdsgange, så de bliver mere formbare eller flydende, og når den nye ønskede form er fundet, kan den igen få en frossen fast form.
Opbygning
Moduler
Vi starter med på første modul at få fundamentet i orden, altså at få den grundlæggende viden, som psykoterapiforskning bygger på. På modul 2 skal vi blive klogere på, hvad det er for en tradition, vi forsker ind i ved at se på forskningen historisk set og på, hvordan man har fundet frem til resultaterne. I tredje modul går vi endnu dybere ind i, hvordan psykoterapiforskning foretages, hvilke udfordringer der er, og hvordan man forholder sig kvalificeret kritisk til den forskning, man hører og læser om. På modul 4 tager vi udgangspunkt i baggrundsforståelsen fra de tidligere moduler, og I skal lave jeres eget forskningsdesign og tage de første skridt i aktionsforskningen, og på modul 5 ser vi på, hvordan vi kan omsætte vores fund til at styrke vores psykoterapeutiske praksis.
Vi slutter uddannelsen af med en skriftlig eksamen om vores aktionsforskningsprojekter og med at give peer-feedback.
Modul 01
Introduktion til uddannelsen. Det videnskabelige udgangspunkt
Modul 02
Psykoterapiforskning historisk og aktuel status
Modul 03
Sådan laves der forskning inden for psykoterapien
Modul 04
Forskning i egen praksis
Modul 05
Fra forskning til bedre praksis
Modul 06
Opgave og feedback (eksamen)
Om underviserne
Frederikke Winther
Frederikke Winther er partner i Dialog Akademiet og har bred erfaring inden for undervisning og konsulentarbejde. Tidligere har hun været seniorkonsulent i CCC (2018-2023) og har undervist på CBS Executive (2018-2024). Hun har været ekstern lektor og adjunkt ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet og har undervist ved University College Copenhagen.
Frederikke har en master i Business Coaching (2023), er certificeret i Big Five personlighedstestning (2018) og har en ph.d. fra Aarhus Universitet (2012). Hun har en cand.mag. i retorik fra Københavns Universitet. Hun har også skrevet flere videnskabelige artikler, hvilket understøtter hendes dybe faglige indsigt.
Udover hendes omfattende erfaring og kvalifikationer er Frederikke Winther en passioneret underviser, der bidrager med både teoretisk og praktisk viden til aktionsforskningskurset.
Om underviserne
Mads Dahlgaard
Mads Dahlgaard er partner i Eksistens Instituttet og tidligere leder hos Center for Trivsel & Velvære. Han er en erfaren underviser og praktiserende psykoterapeut med en solid akademisk baggrund og omfattende erhvervserfaring. Han er uddannet cand.psych fra Københavns Universitet og har desuden, hvad der svarer til en bachelor i filosofi fra Københavns Universitet.
Han har forsket som frivillig forskningsassistent hos Center for Psykoterapiforskning på Københavns Universitet siden 2018 og har talt på internationale forskningskonferencer som PCE2020 i København og SPR2020 i Rom og har publiceret flere bøger og videnskabelige artikler.
Mads har undervist i psykoterapi siden 2012, og med over 1000 timers erfaring som konsulent og psykoterapeut bringer han praktisk indsigt og erfaring ind i undervisningen.
Mads er formand for Dansk Psykologisk Selskab for Kropspsykoterapi og styrelsesmedlem hos Selskab for Filosofisk Praksis, hvilket yderligere bekræfter hans engagement og ekspertise inden for psykoterapi og filosofisk praksis.
Med Mads Dahlgaards omfattende erfaring og stærke akademiske baggrund er han en lidenskabelig underviser, der bidrager med både dyb teoretisk viden og praktisk erfaring.
Aktionsforskningsuddannelsen
Læringsmålene.
At den studerende bliver klog på psykoterapiforskning og får kendskab til den nyeste forskning på området
At den studerende får en god fornemmelse for psykoterapiforskningen og kan læse videnskabelige artikler i hovedtræk samt forholde sig kvalificeret kritisk til dem
At den studerende forstår sig selv og sin psykoterapeutiske praksis ud fra videnskabsteoretiske begreber
At den studerende kan lave aktionsforskning med udgangspunkt i egen praksis og omsætte sine fund til at højne egen praksis.
At den studerende udvikler en evne til originalt og formelt at formidle fund og processer til gavn for fagfæller
Den studerende vil opnå disse læringsmål gennem videnstilegnelse via forelæsninger og litteraturlæsning, refleksion over relevante spørgsmål, diskussion med peers, udarbejdelse af forskningsprojekt, oplæg, peer feedback, praksisanvendelse og eksamensskrivning.
Det handler om at være udforskende og undersøgende
Den studerende skal ikke være forsker, men være udforskende og undersøgende i egen praksis. Dette indebærer at basere undersøgelser på både faglig og teoretisk indsigt, der strækker sig ud over egen uddannelse og praksis. Denne indsigt giver mulighed for afklarende og måske også udfordrende perspektiver på egen praksis.
Det kræver også en basal metodisk forståelse og evne, der gør det muligt at undersøge egen praksis på en relevant og valid måde i forhold til det bredere psykoterapeutiske vidensfelt.
Der lægges vægt på udviklingen af et refleksivt metaperspektiv, der tillader en bredere betragtning af egen praksis. Dette perspektiv udvider både den faglige indsigt og selvindsigten og gør det muligt at identificere, hvad der gør ens praksis til en reel og solid psykoterapi. Det kan også bidrage til at opdage de særegenheder, der kendetegner ens eget arbejde i forhold til andre former for psykoterapi. Der er en åbenhed og respekt for andre tilgange og metoder i denne udforskende proces.
Det handler om at kunne hæve sig over og se ud over egne personlige erfaringer, holdninger og mål. Dette gøres ikke for at forlade sig selv, men for at støtte og styrke sin praksis som velfunderet og evidensbaseret psykoterapi. Det er også et spørgsmål om at kunne indgå i det store faglige fællesskab, hvor man kan bidrage til og drage nytte af fælles viden og erfaringer.
Alt i alt forventes det, at dette vil udgøre 50 timers dygtiggørelse inden for psykoterapiforskning og aktionsforskning.
Handelsbetingelser
Tilmelding og betaling
Når du tilmelder dig vores Aktionsforskningsuddannelse til 4.500 kr., modtager du en faktura med en betalingsfrist på 8 dage. Det er vigtigt, at betalingen sker inden for denne frist for at sikre din plads på uddannelsen.
Pladsreservation
Når uddannelsen er betalt, er pladsen din, og du er officielt tilmeldt. Herefter bortfalder fortrydelsesretten.
Fortrydelsesret
Vi forstår, at der kan opstå uventede situationer. Hvis du har en god grund til at ønske en ændring af din tilmelding, er vi åbne for dialog. Kontakt os venligst, så vi kan finde en løsning, der fungerer for begge parter.
Kontakt
Hvis du har spørgsmål til vores handelsbetingelser eller tilmeldingsprocessen, er du altid velkommen til at kontakte os.
Vi ser frem til at byde dig velkommen til vores Aktionsforskningsuddannelse!
Aktionsforskningsuddannelsen
Litteratur.
Nedenfor ses den litteratur, som uddannelsen baseres på. Underviserne har udformet et kompendium specifikt til denne uddannelse (50 normalsider) , som udleveres til deltagerne sammen med anden obligatorisk litteratur, der understøtter hvert modul. Nederst ses anden baggrundslitteratur, som den studerende frit kan søge opdagelse i.
Obligatorisk litteratur (150 normalsider)
Dahlgaards kompendium
Cummings, S., Bridgman, T., & Brown, K. G. (2016). Unfreezing change as three steps: Rethinking Kurt Lewin’s legacy for change management. Human Relations, 33-60(1).
Hougaard, E. (2008). Evidenskravet i psykoterapi: Kan der tilvejebringes metodologisk stringent evidens for psykoterapiens virkning? Psyke & Logos, 29(1), 26. doi:10.7146/pl.v29i1.8431
Hougaard, E. (2021). Psykoterapiforskning gennem 100 år – Hvor langt er vi nået? Psyke & Logos, 42(1), 12-38. doi:10.7146/pl.v42i1.128765
Javier, F.-Á., Javier, P.-A., Sergio, S.-R., Guadalupe, M., Juan Martín Gómez, P., & Soo Jeong, Y. (2020). The gap between research and practice: towards the integration of psychotherapy. Papeles del Psicólogo, 41(2), 81-90. doi:10.23923/pap.psicol2020.2932
Pérez-Álvarez, M. (2019). Psychotherapy as a human science, more than a technological one. Papeles del Psicólogo, 1, 1-14. doi:https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2877
Rieken, B., & Gelo, O. C. G. (2015). The philosophy of psychotherapy science: Mainstream and alternative views. In Psychotherapy research: Foundations, process, and outcome. (pp. 67-92). New York, NY, US: Springer-Verlag Publishing/Springer Nature.
Young, C., & Heller, M. (2000). The scientific ‘what!’ of psychotherapy: psychotherapy is a craft, not a science! International Journal of Psychotherapy, 5(2), 113-131. doi:10.1080/713672057
Baggrundslitteratur:
Barkham, M., Lutz, W., & Castonguay, L. G. (2021). Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change: 50th anniversary edition, 7th ed. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons, Inc.
Chow, D. L., Miller, S. D., Seidel, J. A., Kane, R. T., Thornton, J. A., & Andrews, W. P. (2015). The role of deliberate practice in the development of highly effective psychotherapists. Psychotherapy (Chicago, Ill.), 52(3), 337-345.
Christensen, A. M. S. (2014). Filosofisk etik : introduktion til normativ etik, praktisk etik og metaetik. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Faye, J. (2015). Kundskabens træ : introduktion til naturalistisk videnskabsteori. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Hill, C. E. (2020). Helping skills: facilitating exploration, insight, and action: American Psychological Association.
Hill, C. E., & Norcross, J. C. (2023). Psychotherapy skills and methods that work. New York, NY, US: Oxford University Press.
Hougaard, E. (2019). Psykoterapi. Teori og forskning. København: Dansk Psykologisk Forlag.
Hougaard, E. (2021). Psykoterapiforskning gennem 100 år – Hvor langt er vi nået? Psyke & Logos, 42(1), 12-38.
Jørgensen, C. R. (2018). Den terapeutiske holdning. København: Hans Reitzels Forlag.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview. det kvalitative forskningsinterview som håndværk. Kbh: Hans Reitzel.
McLeod, J. (2012). Qualitative research in counselling and psychotherapy. London: SAGE.
Nissen-Lie, H. A., Rnnestad, M. H., Hglend, P. A., Havik, O. E., Solbakken, O. A., Stiles, T. C., & Monsen, J. T. (2017). Love Yourself as a Person, Doubt Yourself as a Therapist? Clinical psychology and psychotherapy, 24(1), 48-60.
Norcross, J. C., & Lambert, M. J. (2019a). Evidensce-Based Psychotherapy Relationship: The Third Task Force. In J. C. Norcross & M. J. Lambert (Eds.), Psychotherapy relationships that work. Volume 1. Evidensce-Based Therapist Contribution (3rd ed., pp. 1-23). New York: Oxford University Press.
Norcross, J. C., & Lambert, M. J. (2019b). Psychotherapy relationships that work. Volume 1. Evidensce-Based Therapist Contribution (3rd ed.). New York: Oxford University Press.
Norcross, J. C., & Wampold, B. E. (2011). What works for whom: Tailoring psychotherapy to the person. Journal of clinical psychology, 67(2), 127-132.
Norcross, J. C., & Wampold, B. E. (2019). Psychotherapy relationships that work. Volume 2. Evidence-Based Therapist Responsiveness. New York: Oxford University Press.
Oddli, H. W., Nissen-Lie, H. A., & Lippe, A. v. d. (2014). Psykoterapeuten: en antologi om terapeutens rolle i psykoterapi. Oslo: Gyldendal akademisk.
Shalom, J. G., & Aderka, I. M. (2020). A meta-analysis of sudden gains in psychotherapy: Outcome and moderators. Clinical Psychology Review, 76.
Silberschatz, G. (2017). Improving the yield of psychotherapy research. Psychotherapy research, 27(1), 1-13.
Wampold, B. E. (2013). The good, the bad, and the ugly: a 50-year perspective on the outcome problem. Psychotherapy (Chicago, Ill.), 50(1), 16-24.
Wampold, B. E., Baldwin, S. A., Holtforth, M. g., & Imel, Z. E. (2015). What characterizes effective therapists? In L. G. Castonguay & C. E. Hill (Eds.), How and why are some therapists better than others?: Understanding therapist effects (pp. 37-53): American Psychological Association.
Wampold, B. E., & Imel, Z. E. (2015). The Great Psychotherapy Debate: The Evidence for What Makes Psychotherapy Work: Routledge/Taylor & Francis Group.
Wu, M. B., & Levitt, H. M. (2020). A Qualitative Meta-analytic Review of the Therapist Responsiveness Literature: Guidelines for Practice and Training. J Contemp Psychother Journal of Contemporary Psychotherapy : On the Cutting Edge of Modern Developments in Psychotherapy, 50(3), 161-175.