Du har spørgsmålene. Vi hart svarene.
FAQ
REG og supervision.
-
FaDP er i Danmark godkendt til at registrere psykoterapeutiske uddannelsessteder, der må uddanne “Registrerede psykoterapeuter”. Disse uddannelsessteder har betegnelsen “Reg. psykoterapeutisk uddannelse”.
-
FaDP er godkendt af Styrelsen for patientsikkerhed til at registrere psykoterapeuter, der lever op til en række ufravigelige krav. Disse krav knytter an til RAB-bekendtgørelsen. Vi har som forening valgt at forøge kravene fra RAB-bekendtgørelsen fx. timeantal fra 660 timer til 1066. FaDP har indgået et samarbejde med en række uddannelsessteder, hvis uddannelser lever op til de skærpede krav. Udover registrerede psykoterapeuter, favner FaDP også ordinære uddannelsessteder og psykoterapeuter der ikke ønsker medlemsskab med registreringen.
uddannede psykoterapeuter, inden for alle seks hovedgrene af psykoterapi og kombinationer heraf, der udøver sundhedsmæssig psykoterapeutisk virksomhed, og som kan bevise, overfor FaDP, at de opfylder kravene for at kunne kalde sig ”Reg. psykoterapeut”.
psykoterapeutiske uddannelsessteder, der bl.a. underviser i en række bindende mål for, hvad psykoterapeuterne skal være uddannet i for at kunne blive ”Reg. psykoterapeut” og udøve sundhedsmæssig virksomhed, jf uddannelseskravene.
Personlig og beskyttet registrering
Psykoterapeuter og uddannelsessteder kan som medlem af FaDP få en personlig registrering, der gør, at de må benytte den af Sundhedsstyrelsen beskyttede titel ”Reg. psykoterapeut” og ”Reg. psykoterapeutisk uddannelse”. FaDP er den eneste brancheforening, der må benytte disse to navne.Kravene til at være ”Reg. psykoterapeut” er den 18. august 2015 godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed (tidl. Sundhedsstyrelsen). Det er FaDP, der godkender, at psykoterapeuter og uddannelsessteder opfylder kravene.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med loven på området.
-
Medlem af FaDP
For at du kan søge om at blive ”Reg. psykoterapeut” skal du være medlem af FaDP. Hvis du endnu ikke er medlem af FaDP, så starter du blot din ansøgning om Reg. Psykoterapeut med at udfylde en online ansøgning om optagelse som psykoterapeut.Behandling af ansøgningBestyrelsen behandler de indkomne ansøgninger og vurderer, om ansøgeren opfylder kriterierne, jf. FaDP’s krav til godkendelse, eller om yderligere uddannelse er påkrævet for at blive ”Reg. psykoterapeut”.
Skema til dokumentation på, at du opfylder kravene
Download vores skema (se under fanen ‘Medlemskab’) og kryds af, at du opfylder alle kravene. Skemaet indscannes og sendes sammen med din ansøgning til FaDP´s optagelsesudvalg på Optagelse@fadp.dk.Afholdelse af kurser, så du kan blive ”Reg. psykoterapeut”
Opfylder du ikke alle kravene til at blive ”Reg. psykoterapeut”, kan du vælge at tage en række kurser (disse er på vej) og dernæst få et kursusbevis på, at du opfylder kravene. Tages kurset uden for FaDP-regi, vil det være en god idé at høre, om det pågældende kursus opfylder FaDP’s krav (kontakt optagelse@fadp.dk). Kursusbeskrivelse, datoer for afholdelse og tilmelding til kurser, der afholdes i FaDP-regi eller som FaDP har godkendt i forbindelse med ”Reg. psykoterapeut” finder du her. (Kursusbeskrivelse er på vej)Mangelfulde ansøgninger
Hvis du endnu ikke opfylder muligheden for at opnå et medlemskab som Reg. Psykoterapeut, er du velkommen til at kontakte FaDP, så vi sammen kan finde en vej for dig.Ansøgningsgebyr og kontingent
Her finder du diverse gebyrer og kontingenter.Behandlingstid for ”Reg. psykoterapeut”-ansøgninger
Ansøgere vil modtage en skriftlig tilbagemelding inden for 8 uger. Såfremt FaDP ansøgere modtager en afvisning, vil de samtidig modtage en begrundelse.Psykoterapeuter, godkendt af andre brancheforeninger
Selv om du er godkendt af en anden brancheforening, der er registreret hos Styrelsen for Patientsikkerhed (eller Sundhedsstyrelsen), og ønsker at blive medlem af FaDP, skal du stadig betale et ansøgningsgebyr, da vi stiller højere krav til uddannede psykoterapeuters timetal, indhold af undervisningen mv. end mange af de ok øvrige brancheforeninger.Dokumentation på, at du vedligeholder din registrering
Når du har et registreringsbevis udstedt af FaDP, forpligter du dig til at holde dig personligt og fagligt ajour inden for det psykoterapeutiske felt. Dette sker bl.a. via supervision, deltagelse i kurser, egenterapi, FaDP’s bestyrelses- og udvalgsarbejde, efteruddannelse mv. FaDP har udarbejdet et pointsystem, som vi vil bede dig benytte som ”Reg. psykoterapeut”, da dette skal bruges som dokumentation for, at du vedligeholder din registrering. Skemaet fremsendes til dig ifm. din ansøgning. -
Det har klienter, offentlige og private virksomheder samt interesseorganisationer. Flere og flere kommuner forlanger f.eks. registrering af de psykoterapeuter, som deres personale må benytte, når de bl.a. har psykiske udfordringer og problemer. Det samme gør adskillige forsikringsfirmaer og private firmaer, der formidler kontakt til psykoterapeuter (f.eks. Falck Healthcare).
Det betyder, at titlen ”Reg. psykoterapeut” gør det nemt for alle at identificere, at du opfylder personlige, faglige og uddannelsesmæssige krav. Det skaber tillid og tryghed for brugerne af psykoterapi, når du har betegnelsen ”Reg. psykoterapeut”.
-
Overvejer du at ansøge om at få dit institut optaget som uddannelsessted eller som reg. uddannelsessted i FaDP, skal du regne med udgifter på kr. 5400, der vil blive opkrævet umiddelbart før ansøgningen gennemgåes af foreningens optagelsesudvalg.
Beløbet dækker en gennemlæsning af studiehåndbogen, gennemgang af studiehåndbogen i forhold til evt. opmærksomhedspunkter samt mulighed for en samtale mellem uddannelsessted og FaDP om opmærksomhedspunkterne og det efterfølgende registreringsbevis.
Hvis det kræver flere gennemlæsninger, gennemgange og dialoger om redigerede studiehåndbøger før uddannelsesstedet evt. optages som reg. uddannelssted, faktureres dette med kr. 600 pr. time.Dette beløb dækker evaluanternes timeløn. -
Du kan orientere dig på vores kalender
Firma drift
-
Der kan være mange regler og love, der skal respekteres, men som kan være svære at huske – især som nyuddannet eller som nystartet psykoterapeut. Her får du nyttig info og links til relevante websites, hvor du kan læse mere.
Er du iværksætter kan det være en god idé at tjekke dette link:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1757326&vId=0&lang=DA.
Her finder du nemlig en vejledning i, hvad du skal være opmærksom på, når du starter din virksomhed op.
CVR-nummerSom enkeltpersons-virksomhed er der ikke de store formelle krav i forhold til registrering af din virksomhed. Du kan registrere din virksomhed på Virk.dk, hvorefter du får et CVR-nummer, og din virksomhed registreres i CVR-registret. Når du har en virksomhed, betaler du skat ved at skrive virksomhedens forventede overskud eller underskud i din forskudsopgørelse. Derefter modtager du 10 indbetalingskort fra skat, som skal betales til tiden. Du kan vælge at tilmelde disse til betalingsservice, så det hele kører af sig selv.
Som virksomhedsejer betaler du ikke skat i juni og december måned. Læs mere om skatter og afgifter her: https://erhvervsstyrelsen.dk/skatter-og-afgifter
KapitalselskaberØnsker du at oprette virksomhed i en anden form end personligt ejet, kan du læse mere om selskabsformerne inde på Erhvervsstyrelsens hjemmeside: http://erhvervsstyrelsen.dk/selskaber
MomsArbejder din virksomhed med momspligtige aktiviteter (f.eks. rådgivning og coaching), skal du være momsregistreret. Det gælder dog ikke, hvis den del af din virksomheds omsætning, der stammer fra momspligtige ydelser, ligger på mindre end 50.000 kr. på et år.
Læs mere på SKAT.dk: Moms indberettes til SKAT via TastSelv Erhverv, når først du er blevet momsregistreret. Når du er momsregistreret, skal du lave et momsregnskab (hvert halve eller kvarte år).
Det er vigtigt, at du angiver moms inde på SKATs side til tiden – også selvom du ikke har nogen ind- eller udgående moms. Ellers får du en bøde, som pt. ligger på ca. 800 kr.Moms – undervisning, kurser og efteruddannelseFritagelse for moms fremgår af momslovens §13, som kan findes her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180133#P13
Som udgangspunkt er undervisning, kurser og efteruddannelse momspligtige.
Der er dog nogle undtagelser:
Uddannelser, hvor deltagerne bringes op på et højere kompetencemæssigt fagligt niveau, og hvor kursisten efter endt uddannelse kan praktisere faget og skaffe sig en indtægt, vil være momsfritaget.
Kurser, hvor det offentlige yder tilskud, er momsfritaget, når der ydes tilskud til den enkelte elev eller selve uddannelsen. Der skal i stedet betales lønsumsafgift.
Kurser, der udbydes til private personer, er som udgangspunkt momsfritaget. Der er dog undtagelser, da der er moms på kurser i stress, healing, drømmetydning, personlig udvikling og coaching.
Kurser, hvor der ikke tjenes penge på afholdelse af disse, er momsfritaget. Fagforeninger afholder fx kurser for at højne medlemmernes faglige niveau, og har ikke et mål om at tjene penge på kurserne.
Kurser for virksomheder, offentlige institutioner og selvstændigt erhvervsdrivende er momspligtige. Dette gælder også for fagpersoner i institutioner og virksomheder vedr. terapeutisk behandling.
Ved afholdes af foredrag, skal der ikke opkræves moms. Foredrag er at betragte som kunstnerisk virksomhed, og disse er der hverken moms eller lønsumsafgift på.
Det væsentlige i afgørelsen af, om der skal betales moms, er indholdet af kurset, ikke hvad man kalder kurset, og hvem kurset er målrettet til.
Hvis du er det mindste i tvivl, så kontakt SKAT og få et bindende svar. Det koster kr. 400,-
LønsumsregistreringEn del ydelser inden for sundhedsbehandling er fritaget moms (f.eks. psykoterapi). Tilbyder du kun denne type ydelser, behøver du ikke at blive momsregistreret, men skal i stedet lønsumsregistreres. Dog gælder det kun, hvis dit afgiftsgrundlag overstiger 80.000 kr. om året. Læs mere her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=813
FradragDu kan trække visse virksomheds-udgifter fra i din virksomheds skattepligtige indkomst. Der er regler for, hvilke udgifter du kan trække fra, og det er vigtigt, at du gemmer dit regnskab (dokumentation, bilag m.m.) i minimum fem år, for at kunne bevise dine udgifter, hvis SKAT kræver det. Du kan også trække udgifter fra i skat, som du har haft i op til 6 måneder før opstart.
Udvidet selvangivelseDu finder din udvidede selvangivelse SKATs Tast selv-side. Som selvstændig er du forpligtet til at lave et skatteregnskab, men det er ikke noget, du skal sende til SKAT, medmindre SKAT beder dig om det. Det vigtigste er at huske at overholde fristen for udfyldelse af selvangivelsen. Overholdes den ikke, får du en bøde. Der er også særlige regler for skat af telefon, computer og internet, som er værd at sætte sig lidt ind i. Læs mere her: skat.dk
FaktureringEr du momsregistreret SKAL din faktura indeholde nogle bestemte oplysninger.
Læs mere her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068789Er du ikke momsregistreret, må dine fakturaer ikke indeholde informationer om moms. Dog kan du måske blive inspireret til, hvad der er smart at få med på din faktura – både for din egen og klientens skyld.
ForsikringFaDP tegner en samlet ansvarsforsikring for alle medlemmer, der er uddannede psykoterapeuter. Det vil sige, at når man er medlem af Foreningen af Danske Psykoterapeuter, er man automatisk omfattet af en erhvervsansvarsforsikring som psykoterapeut. (Mere information om forsikringen vil tilgå hurtigst muligt)
-
Her er der nogle steder, hvor du kan søge efter lokaler til din praksis:
Lokaleportalen.dk – den største portal over ledige erhvervslejemål i Danmark. Portalen giver et samlet overblik over alle ledige kliniklokaler og klinikfællesskaber i Danmark.
Findkontor.dk – få et komplet overblik over ledige kontorlokaler i Danmark.
Udlejditlokale.dk – en guide til, hvordan man udlejer erhvervslokaler.
-
Som medlem af FaDP kan du få hele seks måneders bookingssystem – helt gratis hos easyme.dk
Med EasyMe slipper du for det manuelle arbejde inden og efter en booking, og meget mere.
Du får de første seks måneders abonnement helt gratis ved at sende en mail til info@fadp.dk, hvor du oplyser dit medlemsnummer, så får du et bestillingslink retur. -
En registrering giver klienten sikkerhed for, at der er krav, man som psykoterapeut skal overholde, og at der føres en form for kontrol med dette. Som klient har man også vished om, at psykoterapeuten er uddannet, og har taget sin uddannelse et sted med en høj faglig standard, hvor uddannelsens indhold er underlagt strenge kriterier. Desuden har man vished om, at den registrerede psykoterapeut lever op til etiske regler, der er udstukket af Styrelsen for patientsikkerhed. Derudover hører den registrerede psykoterapeut til i en forening (FaDP), hvor man som klient kan henvende sig, hvis der er forhold, man sætter spørgsmålstegn ved.
Etik og lovgivning
-
For at blive medlem af FaDP skal du underskrive et sæt af etiske regler. Disse regler finder du her.
-
Hvordan klager jeg?
Læs og følg vejledningen til klageprocessen her
-
En registrering giver klienten sikkerhed for, at der er krav, man som psykoterapeut skal overholde, og at der føres en form for kontrol med dette. Som klient har man også vished om, at psykoterapeuten er uddannet, og har taget sin uddannelse et sted med en høj faglig standard, hvor uddannelsens indhold er underlagt strenge kriterier. Desuden har man vished om, at den registrerede psykoterapeut lever op til etiske regler, der er udstukket af Styrelsen for patientsikkerhed. Derudover hører den registrerede psykoterapeut til i en forening (FaDP), hvor man som klient kan henvende sig, hvis der er forhold, man sætter spørgsmålstegn ved.
-
I forhold til lovgivningen så er det meget omfattende af komme ind på via mail. Men det er jo noget du lærer om på klinik vejledning kurses i forbindelse med din uddannelse.
I forhold en skabelon så har vi ikke fået lavet en ny skabelon her efter ændringen i datalovgivningen, så jeg vil opfordre dig til at spørge dine kollegaer på den lukkede Facebook gruppe, FaDP-Medlem, der må være flere der har en.
Uddannelse
-
Der findes ingen statslig godkendelse af psykoterapeuter eller af psykoterapeutiske uddannelsesinstitutioner i Danmark. Alligevel er vi desværre vidner til en generel misforståelse af, at vores branche er tværministerielt godkendt eller statsgodkendt.
Staten har aldrig autoriseret eller beskrevet en uddannelse, der kvalificerer til at praktisere som psykoterapeut. Tre ministerier var i 2004 involveret i et projekt, der skulle føre til kvalitetsstandarder for psykoterapeuter.
Socialministeriet introducerede i 2004 en ramme for kvalitetsvurdering af private psykoterapeutuddannelser på fritidsbasis, beregnet til efteruddannelse af personale på institutioner og hospitaler til et arbejde med psykisk svage og syge.
Baggrunden for det offentliges oprindelige interesse i en evalueringsordning for private psykoterapeutuddannelser skulle findes i et ønske om at have nogle kriterier, der kunne bruges i forhold til rekruttering til de nye storkommuner og regioner.Projektet blev dog skrinlagt, og vurderinger af private psykoterapeut-uddannelser blev stoppet 1. marts 2006 af EVA (Danmarks Evalueringsinstitut). Det fremgår af det tværministerielle notat om kvalitetskriterier for private uddannelser til psykoterapeut, at opgaven ikke længere er lagt specifikt hos EVA, og interesserede uddannelsesinstitutioner derfor kunne søge om vurdering andetsteds.
Det er i dag muligt for private uddannelsesinstitutioner at benytte private evalueringsordninger, som foretages af et privat konsulentfirma ud fra fortolkninger af de oprindelige kvalitetskriterier. Der er således ikke tale om en offentligt anerkendt evalueringsordning.
Det er vores forenings mål at synliggøre kvaliteten af private psykoterapeutuddannelser til gavn for borgere og myndigheder, der ønsker at købe ydelser af enten psykoterapeuter eller af psykoterapeutiske uddannelsesinstitutioner. Vi tager afstand fra fejlfortolkede eller misvisende henvisninger til ministerielle eller statslige godkendelser, der kan være brugt i forbindelse med markedsføring.
-
Vi anbefaler, at du først finder ud af, hvilken psykoterapeutisk retning, der tiltaler dig mest, og føles mest rigtig for dig. Derefter kan du undersøge, hvilke uddannelsesinstitutioner der leverer den retning, du finder mest tiltalende.
Læs om de forskellige retninger her
At sikre en god uddannelse har mange forskellige grene, men grundlæggende er der i Danmark nogle retningslinjer for pensum, egenterapi, øve-/træningsklienter, undervisning, timeantal m.m.
For at FaDP foreslår og godkender en uddannelse, skal det pågældende uddannelses-sted opfylde følgende forhold:
Uddannelsesinstitutionen skal tilbyde et relevant uddannelsesprogram af mindst fire års varighed.
Institutionen skal kunne dokumentere et 4-årigt terapeutisk uddannelsesforløb indeholdende mindst 880 timer, fordelt over uddannelses-forløbet (både i undervisnings-forløbet og sideløbende):
– 150 timers praktisk erfaring
– 150 timers egenterapi
– 150 timers supervision
– 430 timers teori.
(Timesatserne er højere, end hvad RAB-godkendelse kræver, og bør kunne give fritagelse for moms på udført psykoterapi.)
Du har måske hørt tale om, at din uddannelse skal være godkendt og anerkendt?
Hertil spørger vi for, at vi kan besvare dette spørgsmål: Godkendt og anerkendt af hvem?Læs mere om, hvorvidt psykoterapeutiske uddannelser er statsligt godkendt her.
Forskellen på de forskellige psykoterapeutforeninger er oftest holdningen til vores branche, og hvilke mål vi finder vigtige at arbejde hen mod. Meget af vores arbejde i FaDP er fokuseret på, at vi ønsker at gøre denne branche gennemsigtig og forståelig også for klienter, fremtidige studerende og nyuddannede psykoterapeuter.
En håndgribelig forskel er, at vi også tilbyder studerende at kunne komme med i vores forening, så de allerede der kan starte den branchemæssige udvikling som professionel samt få støtte og hjælp gennem studiet.
-
Nogle vil sige, at psykologen er teoretikeren, og at psykoterapeuten er praktikeren. En psykoterapeut arbejder med forskellige psykologiske problemstillinger, og benytter psykoterapi som behandlingsform.
I modsætning til psykologer og psykiatere er en psykoterapeut uddannet i den private uddannelses-sektor. Psykoterapeut-titlen er ikke en beskyttet titel. Derfor kan det være en god ide for klienter, at undersøge om deres psykoterapeut enten er med i en brancheforening, eller er blevet registreret psykoterapeut gennem FaDP.
At være psykolog er en beskyttet titel i Danmark, og må kun anvendes af personer med en universitets-uddannelse i psykologi. Psykologen kan videreuddanne sig i forskellige retninger, efter endt teoretisk uddannelse på 5½ år på universitet.
Hvis en psykolog ønsker at arbejde med at hjælpe andre mennesker, gennemgår han eller hun en 2-årig praktisk efteruddannelse, hvorefter man kan kalde sig “autoriseret psykolog”. Ofte specialiserer psykologen sig yderligere som f.eks. krise-psykolog, børne- og ungdoms-psykolog eller erhvervs-psykolog.
Psykoterapeuter adskiller sig fra psykologer primært på tre områder:
En psykoterapeut er ikke uddannet til at stille kliniske diagnoser
En psykoterapeut har, under sin uddannelse, gennemgået egenterapi og personlig udvikling
En psykoterapeut er ofte billigere end en psykolog. Dog kan du ikke få støtte til psykoterapi på samme måde, som du kan til en psykolog.
-
Som medlem af FaDP kan du gøre brug af vores klage eller mæglings-instans.
-
FaDP er godkendt af Styrelsen for patientsikkerhed til at registrere psykoterapeuter, der lever op til en række ufravigelige krav. Disse krav knytter an til RAB-bekendtgørelsen. Vi har som forening valgt at forøge kravene fra RAB-bekendtgørelsen fx. timeantal fra 660 timer til 1066. FaDP har indgået et samarbejde med en række uddannelsessteder, hvis uddannelser lever op til de skærpede krav. Udover registrerede psykoterapeuter, favner FaDP også ordinære uddannelsessteder og psykoterapeuter der ikke ønsker medlemsskab med registreringen.
uddannede psykoterapeuter, inden for alle seks hovedgrene af psykoterapi og kombinationer heraf, der udøver sundhedsmæssig psykoterapeutisk virksomhed, og som kan bevise, overfor FaDP, at de opfylder kravene for at kunne kalde sig ”Reg. psykoterapeut”.
psykoterapeutiske uddannelsessteder, der bl.a. underviser i en række bindende mål for, hvad psykoterapeuterne skal være uddannet i for at kunne blive ”Reg. psykoterapeut” og udøve sundhedsmæssig virksomhed, jf uddannelseskravene.
Personlig og beskyttet registrering
Psykoterapeuter og uddannelsessteder kan som medlem af FaDP få en personlig registrering, der gør, at de må benytte den af Sundhedsstyrelsen beskyttede titel ”Reg. psykoterapeut” og ”Reg. psykoterapeutisk uddannelse”. FaDP er den eneste brancheforening, der må benytte disse to navne.Kravene til at være ”Reg. psykoterapeut” er den 18. august 2015 godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed (tidl. Sundhedsstyrelsen). Det er FaDP, der godkender, at psykoterapeuter og uddannelsessteder opfylder kravene.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med loven på området.
-
Uddannelsesstederne har nu mulighed for at opnå et fagligt fællesskab, hvor fokus er på kvaliteter og fagligt indhold. De er med til at styrke branchen bl.a. ved at skabe en gennemsigtighed for nuværende og kommende studerende, hvilket i sidste ende kommer alle til gode.
Derudover holder de sig ajour med branchekravene via rettidige lovgivningsmæssige opdateringer fra Styrelsen for patientsikkerhed. Med andre ord er de et uddannelsessted, der tager et medansvar i forhold til, hvilken branche deres studerende bliver færdiguddannet inden for.
-
Som studerende på en registreret uddannelse kan du ved gennemførelse af eksamen selv blive registreret psykoterapeut. Du kan nemt finde uddannelsessteder, der opfylder kravene, så du efter endt uddannelse kan blive godkendt hos FaDP og få kvalitetsbetegnelsen ”Reg. psykoterapeut”.
Så læg mærke til, om dit uddannelsessted opfylder betingelserne for, om du kan blive ”Reg. psykoterapeut”. Det fremgår tydeligt af det bevis og logo, som FaDP har udstedt. Er du som studerende i tvivl, så spørg enten FaDP eller dit kommende uddannelsessted.
Et uddannelsessted, der har betegnelsen ”Reg. psykoterapeutisk uddannelse” er din sikkerhed som studerende for, at uddannelsen har en af høj faglig standard, opfylder og stiller kliniske krav, og at indholdet er underlagt høje kvalitetskriterier.
Terapeutiske retninger
-
Psykodynamisk/psykoanalytisk terapi: I sin klassiske form er freudiansk psykoanalyse en langvarig proces, der strækker sig over flere år, hvor klienten gradvis får indsigt i årsagerne til egne følelser og adfærd. Denne terapeutiske retning lægger vægt på klientens ubevidste konflikter, der har sine rødder i barndommen, og på de relationer, som klienten havde til sine nære omsorgspersoner. Denne psykoterapeutiske metode har siden forgrenet sig i forskellige retninger, som bygger på en videreudvikling af Freuds tanker.
-
Adfærdsterapi: Denne behandlingsform, bygger på behaviorismens syn på psykologien, der siger, at adfærd ikke blot omfatter synlige handlinger, men også klientens tanker, følelser, forestillinger m.m. Enhver form for adfærd antages at være indlært som en følge af miljøets påvirkninger. Barndomsoplevelser kan i adfærdsterapi have en vis interesse, men det er først og fremmest her-og-nu situationen, der arbejdes med. Terapiformens mål er at arbejde på at forandre klientens adfærd.
-
Kognitiv terapi / kognitiv adfærdsterapi: Kognitiv terapi er en psykoterapeutisk retning, der oprindelig blev udviklet af psykolog Albert Ellis og psykiater Aaron Beck. Aaron Becks kognitiv terapi blev udviklet for at afhjælpe forskellige psykiske lidelser som depression og angstlidelser. Antagelsen, der ligger til grund for kognitiv terapi er, at vores følelser og adfærd i høj grad bestemmes af, hvordan vi strukturerer verden ved hjælp af tænkning, antagelser, og evalueringer. Kan man identificere destruktive tanke- og handlingsmønstre, kan man ved passende terapi søge at erstatte disse med mere realistiske eller mindre destruktive mønstre.
-
Humanistisk/oplevelsesorienteret terapi: Denne terapiform lægger vægt på, at klienten oplever og udtrykker undertrykte følelser, reaktioner og potentialer. Der er desuden fokus på, at der er en ligeværdig relation mellem terapeut og klient, og en indfølende holdning hos terapeuten (humanistisk psykologi). Den humanistiske tilgang blev oprindeligt betegnet som den tredje vej, fordi den var baseret på et alternativ til både psykoanalysen og de adfærdsorienterede tilgange, der var mere naturvidenskabelige. Oplevelse-orienteret psykoterapi har rødder i gestaltterapi, og Carl Rogers klientcentrerede metode.
-
Eksistentiel terapi: I eksistentiel psykoterapi handler det om at gøre klienten i stand til at være tro mod sig selv, sine egne værdier og sine egne overbevisninger. Målet er at finde mening og tage ansvar for eget liv. Den eksistentielle terapi tager afsæt i menneskets erfaringsverden, og hviler på en klar betoning af frihed, valg og ansvar. Denne terapiform, som blev grundlagt af Ludwig Binswanger og Viktor Frankl, er baseret på eksistentiel filosofi, fænomenologi og eksistentiel fænomenologi.
-
Systemisk terapi: Systemisk terapi handler om relationer, og lægger vægt på de underforståede aftaler, der udspiller sig mellem mennesker. Denne retning anser psykologiske problemer for noget, der ligger i hele systemets samspil (f.eks. den måde en familie fungerer på) frem for noget, der knytter sig til den person, der udviser symptomerne. Systemisk terapi er oprindelig udviklet inden for familie- og parterapi, men kan også praktiseres som individuel terapi.
-
Kropsorienteret psykoterapi: Er en bred, samlet betegnelse for professionelt terapeutisk arbejde med kroppen. I kropsorienteret psykoterapi kombineres samtale med opmærksomhed på og arbejde med klientens krop, for forløse f.eks. traumer og for at give klienten en større bevidsthed på, hvordan kroppen udtrykker psykens problematikker.
Forening
-
FaDP er drevet af frivillige medlemmer. Foreningen har en bestyrelse og nogle udvalg, som samarbejder på tværs for at løfte branchen mest muligt. Du er som medlem meget velkommen til at deltage i dette arbejde.
-
Har du spørgsmål til en af FaDP’s arrangementer, så kan du kontakte os via email: event@fadp.dk
-
Er du et nyt medlem, så får du loginoplysninger ved indmeldelse.
Er du allerede medlem, så får du ligeledes tilsendt loginoplysninger, så du kan gå ind og oprette din medlems-profil på ny. Fordelen ved dette er, at du selv kan ændre din profil, hvis der nye oplysninger om dig.
Hvis du har spørgsmål i forbindelse med at oprette eller ændre din profil, kontakt da kommunikation@fadp.dk
-
Du finder alle kontakt informationer her: https://fadp.dk/organisation/
FaDPs udvalg
-
Mail: optagelse@fadp.dk
Udvalgets arbejds- og fokusområder:
At varetage samarbejdet med Styrelsen for Patientsikkerhed, herunder sikre at samtlige lovkrav ifm. REG-ordningen overholdes. Dette sker i samråd med formand og næstformand.
At afstemme REG-ordningen i forhold til udviklingen indenfor det psykoterapeutiske fagområde. Dette sker i samarbejde med Uddannelsesudvalget og Uddannelsesevalueringsudvalget samt bestyrelsen.
At forestå al praksis omkring medlemshåndtering.
At forestå optagelsen af institutter og REG-institutter, herunder vejledning af ansøgere i hele optagelsesprocessen.
At sikre og kontrollere al nødvendig dokumentation, herunder studievejledning/-håndbog i forhold REG, datatilsyn og pointskema mv., herunder foretage stikprøvekontrol på modtagne oplysninger, misbrug af titler mv.
-
Mail: web@fadp.dk
WEB-udvalgets arbejds- og fokusområder:
At sikre at FaDP har en aktiv og levende hjemmeside, der løbende opdateres med essentielle og aktuelle informationer til foreningens medlemmerne, interesserede og eksterne aktører.
At sikre at foreningens hjemmeside tilvejebringer et klart overblik over foreningens formål, procedurer for bestyrelses- og udvalgsarbejde, vedtægter og etiske regler og at siden afspejler kulturen i foreningen og arbejdet i bestyrelse og udvalg.
At gøre hjemmesiden brugervenlig og udbygge FAQ.
At sikre at foreningen løbende når ud via foreningens digitale platforme (FaDP.dk, Youtube Facebook m.m.), herunder offentliggøre magasinet Psykopress, nyhedsbreve og pressemeddelelser.
At gøre det muligt for interesserede nemt og enkelt at søge og finde kontaktdata på foreningens tilknyttede REG-skoler, REG-psykoterapeuter, skoler og psykoterapeuter på hjemmesiden.
At arbejde mod at foreningens hjemmeside opnår en høj grad af interaktivitet, således at medlemmerne kan redigere egne medlemsprofiler, tilmelde sig til aktiviteter, betale kontingent etc. via hjemmesiden.
Yde teknisk support til foreningens medlemmer mht. selvbetjeningen, herunder producere video guides.
Sikre integration med bogholderi og samarbejde med kasserer.
At samarbejde med foreningens bestyrelse og udvalg, herunder upload af referater fra bestyrelses- og udvalgsmøder til Google docs, samt udskiftning af log-in på One.com, når poster udskiftes.
At forestå projektledelse af IT relaterede issues i FaDP. Her kan fx være tale om: Vedligeholdelse af API til foreninglet. Opdatering af tema, plugins og wordpress – herunder vedligehold af credentials (passwords) til plugins, webhotel mv. Fejlretning ved nedbrud. Backup og restore procedure, når det er nødvendigt. Justeringer på drift, e-mails eller SSL. Udvikling af ny integration af gateway + support.fadp.dk. Nogle arbejdsprocesser varetages af freelancers, typisk kodning og andre løses af udvalgets egne medlemmer, typisk opsætning.
-
Mail: pol@fadp.dk
Udvalgets arbejds- og fokusområder:
At arbejde for optimale arbejdsvilkår psykoterapeuter.
At påvirke det politiske miljø og arbejde mod at FaDP og REG er synonym for kvalitetssikring af psykoterapeuter.
At tale for FaDP’s mærkesager i det politiske miljø.
At afdække netværk der kan benyttes til at tale FaDP’s mærkesager.
At arbejde for at fremme brugen af psykoterapeuter som supervisorer for faggrupper i både det offentlige (sygeplejersker, praktiserende læger, skolelærer, pædagoger, behandlings- og opholdssteder mv.) og det private (ledergrupper mv.) system.
At påvirke Sygesikring Danmark, offentlige myndigheder, forsikringsselskaber og sundhedsforsikringer i forhold til tilskud til psykoterapi.
At påvirke offentlige myndigheder til større anvendelse af psykoterapeuter (REG).
At holde sig ajour med arbejdet under European Association of Psychotherapy (EAP) og samarbejde med organisationen. Uddannelsesudvalget har tilsvarende fokus.
Politisk udvalg er opdelt i 3 undergrupper. Grupperne arbejder selvstændigt og deler referater både internt i politisk udvalg og til bestyrelsen.
-
Mail: uddannelse@fadp.dk
Udvalgets fokus er:
At udbrede kendskabet til registreringsordningen (REG-ordningen).
At afstemme REG-ordningen i forhold til udviklingen indenfor det psykoterapeutiske fagområde. Dette sker i samarbejde med Optagelsesudvalget og Uddannelsesevalueringsudvalget.
At oppebære en løbende kontakt til uddannelsesstederne under FaDP.
At skabe et stærkt og tidssvarende uddannelses- og videreuddannelsesprogram.
At etablere et velfunderet censorkorps. Dette sker i samarbejde med Uddannelsesevalueringsudvalget.
At skabe et fælles forum for studierådene hjemmehørende på de tilknyttede uddannelsessteder.
At skabe en naturlig overgang fra studiet til faglig organisation igennem skolebesøg og andet informationsarbejde rettet mod psykoterapeutstuderende på FaDP’s tilknyttede skoler (fysisk eller online).
At holde sig ajour med arbejdet under European Association of Psychotherapy (EAP) og samarbejde med organisationen. Politisk udvalg har tilsvarende fokus.
At deltage på skoleledermøderne under Uddannelsesevalueringsudvalget. Her er tale om et fælles forum med mulighed for at erfaringsudveksle og skabe en løbende debat omkring kvaliteten af uddannelser og videreuddannelser på de psykoterapeutiske uddannelses- og videreuddannelsessteder.
-
Mail: evaluering@fadp.dk
Udvalgets fokus er:
At arbejde for en niveauvurdering af REG-psykoterapeutuddannelsen.
At arbejde hen mod en akkreditering af REG-psykoterapeutuddannelsen.
At varetage foreningens skoleledermøder. Her er tale om et fælles forum med mulighed for at erfaringsudveksle og skabe en løbende debat omkring kvaliteten af uddannelser og videreuddannelser på de psykoterapeutiske uddannelses- og videreuddannelsessteder.
At etablere et velfunderet censorkorps. Dette sker i samarbejde med Uddannelsesudvalget.
At afstemme REG-ordningen i forhold til udviklingen indenfor det psykoterapeutiske fagområde. Dette sker i samarbejde med Uddannelsesudvalget og Optagelsesudvalget samt bestyrelsen.
-
Mail: kommunikation@fadp.dk
Udvalgets fokus er:
At sikre at FaDP har en bred distributionsflade både i forhold til trykte magasiner og SOME.
At varetage den udadrettede kommunikation til foreningens medlemmer og andre interessenter, fx gennem magasinet Psykopress, foreningens hjemmeside, nyhedsbreve, annoncekampagner, messer, debatindlæg og pressemeddelelser etc. Kommunikation inddrager løbende formand, næstformand, bestyrelse og udvalg i denne proces.
Brande foreningen.
Brande REG-ordningen.
Brande medlemsmagasinet. Herunder annoncesalg og løsbladssalg.
Skabe opmærksomhed omkring generalforsamlingen.
Skabe opmærksomhed omkring bestyrelsens og udvalgenes arbejde.
Medvirke i forhold til afholdelse af events som fx netværksmøder, foredrag, kurser, supervisionsdage, Psykoterapiens Dag, foreningens fødselsdag, Folkemødet etc.
Varetage den praktiske del af generalforsamlingen.
Støtte og vejlede bestyrelse og udvalg i den udadrettede kommunikation.
Samarbejde med ad-hoc Videoudvalget.
Samarbejde med ekstern journalist, der kan hyres ind til specifikke opgaver.
Sende mail til hvem
-
Spørgsmål:Da jeg stopper mit virke som psykoterapeut helt melder jeg mig ud af foreningen.
Jeg har været yderst tilfreds som medlem, så fortsæt jeres gode virke.
Mit medlemsnummer er: xx
Svar:
Tak for din mail – og held og lykke fremover.
Jeg skynder mig at sende videre til vores regnskabsafdeling.Den videre korrespondance går mellem jer.
Svar:
Din henvendelse er videresendt til rette, nemlig optagelse@fadp.dk
-
Spørgsmål:
Jeg har prøvet at ændre min mail adresse inde på min profil, men kan ikke se hvor jeg kan gøre det, heller ikke under rediger profil.?
Svar:
jeg kan desværre ikke ændre i din oplysninger, jeg vil opfordre dig til at skrive til web@fadp.dk
-
Spørgsmål:
Jeg har fået besked om at jeg er optaget i foreningen som studerende.
Jeg vil gerne i den forbindelse tegne den Erhvervsforsikring som I tilbyder til studerende medlemmer.
Svar:
Det kan du sagtens – du skal skrive til www.Regnskab.dk så ordner de det
-
Spørgsmål:
Jeg vil samtidigt gerne tilmelde mig generalforsamlingen i marts. Kan jeg gøre det her hos dig?
Svar:
du skal tilmelde dig generalforsamlingen her: ved at sende mail til event@fadp.dk
-
Spørgsmål:
Jeg har rettet profilen. Er det muligt at rette brugernavn, da jeg ikke har den e-mail mere, som er brugernavnet
Svar:
med hensyn til at rette din profil har jeg sendt din mail videre til web udvalget. og håber de kan hjælpe dig videre
-
Spørgsmål:
Jeg har fået en rykker på kontingent.
Svar:
jeg videresender den til Regnskab som får det ordnet
-
Spørgsmål:
Jeg kan ikke logge ind på Intranettet. Jeg vil gerne opdatere min profil.
Hvordan gør jeg? Kan i hjælpe?
Svar:
Du skriver til web@fadp.dk, så hjælper de
-
Spørgsmål:
Ved du hvad der sker med tilskud fra Danmark eller sygesikringen til psykoterapeuter? Jeg synes, I på et tidspunkt skrev, at der var noget på vej om det her til efteråret? Har jeg misforstået?
Svar:
Spørgsmål ang. tilskud kan Politisk Udvalg svare på – du får lige deres mail adr her: Pol@fadp.dk
-
Spørgsmål:
Jeg er sikker på, at jeg har overført de 1800 kroner. De er overført den xx.xx.xxxx, og jeg har vedhæftet et skærmprint af overførslen. Jeg håber, de kan finde betalingen 🙂
Svar:
Jeg har videresendt din mail til Regnskabs afdelingen, så kigger de på det
-
Spørgsmål:
Jeg kan ikke finde mig selv på listen over psykoterapeuter på jeres liste over terapeuter reg hos jer! Hvad kan det skyldes? Jeg har været medlem siden 2021 og har betalt kontingent for både 2021 og 2022. Jeg er ligeledes Reg. Godkendt… er det mig der skal foretage mig noget for at kunne findes igennem jer?
Svar:
Jeg spørger lige Web udvalget (fra info@fadp.dk)
-
Spørgsmål:
Jeg vedhæfter skærmprint af, hvor der meldes fejl i skemaet.
Vil I melde tilbage, om I kan gennemskue, hvad jeg gør forkert
Svar:
Det er web afdelingen der kan noget her, så jeg vil bede dig sende det til dem: Web@fadp.dk
Optagelse/indmeldelse
-
Spørgsmål:
Jeg søger optagelse i jeres forening.
Jeg er uddannet fra et Institut som ikke er på jeres liste, hvad gør jeg herfra?
Svar:
Du melder dig ind via dette link – som psykoterapeut
https://fadp.dk/register-page/Send dit uddannelsesbevis til denne mail www.optagelse@fadp.dkSå går det helt automatisk
-
Spørgsmål:
Jeg vil gerne søge om medlemskab og henvender mig da min uddannelse ikke står ikke på jeres liste
Svar:
vil du sende dit uddannelsesbevis så finder vi en løsning.
-
Spørgsmål:
Jeg er studerende på 2. år ved og jeg er interesseret i optagelse i jeres forening.
Vil I sende mig yderligere information?
Svar:
Hvor er det fedt at du ønsker at bruge FaDP som din branche forening, jeg glæder mig til at byde dig velkommen her, hvis du følger dette link: https://fadp.dk/register-page/ kan du melde dig ind, og så kommer der en mail til mig som jeg kan sende videre i systemet.
-
Spørgsmål:
Jeg henvender mig, da jeg gerne vil høre, om man også kan blive
medlem af jeres forening, med en svensk psykoterapeutuddannelse?
Svar:
det er slet ikke umuligt, prøv at sende dit uddannelsesbevis her på optagelse@fadp.dk så kigger vi på det
-
Spørgsmål:
Jeg ønsker at melde mig ind i Fadp. Jeg ønsker dog ikke at stå på listen over elever. Men først at komme på behandlerlisten når jeg er færdig udd.
Jeg har hemmelig adresse. Når jeg melder mig til, kan i så undlade at skrive mig på jeres internet side?
Svar:
Ja den kan du når du indmelder dig, vælger du at skrive det sammen med indmeldelsen at du ikke ønsker offentligt information om dig.
-
Spørgsmål:
Jeg sender hermed mine uddannelsesbeviser til at blive medlem af FaDP.
Jeg er ikke uddannet ved enkelt institut under FaDP, derfor søger jeg om medlemskab.
Hvis jeg ikke godkendes som medlem af FaDP vil jeg gerne have en tilbagemelding med optagelsesudvalget vurdering.
Svar:
Tusind tak for dine dokumentationer, sikker en flot portefølje du har af uddannelser.
Vi optager psykoterapeutstuderende eller psykoterapeuter. Vi må desværre ikke selv blande diplomer til en uddannelse. I forhold til sundhedsstyrelsens regler.
Men hvis du er psykoterapeut studerende så kan vi optage dig
-
Spørgsmål:
Hej Jeg er lidt usikker på om Jeg har Medlemskab, vil lige sikre mig ellers vil Jeg gerne vide Jeg skal gøre for at blive Medlem.
Svar:
jeg kan umiddelbart ikke finde dig på vores medlemsliste. så jeg mener ikke du er optaget som medlem, men du kan gøre det her: https://fadp.dk/bliv-medlem/
-
Spørgsmål:
Jeg har før været medlem af FaDP, jeg meldte mig ud, da jeg pga lønarbejde ikke praktiserede som selvstændig terapeut.
Nu vil jeg gerne i gang igen, og derfor vil jeg gerne optages igen.
Jeg vedhæfter mit tidligere optagelsesbevis – og også mit uddannelsesbevis. Er det nok, for at kunne genoptage mit medlemskab?
Svar:
du kan sagtens optages som medlem igen, men vil du sende dit uddannelsesbevis til denne mail, så skal jeg sætte processen i gang.
-
Spørgsmål:
Jeg har fået regning fra jer, for ca. en måned siden og der blev jeg opmærksom på, at jeg står som studerende som medlem, men jeg er færdiguddannet nu. Derfor skal jeg have ændret mit medlemskab. Derudover er jeg flyttet.
Svar:
Vil du være sød at sende dit uddannelsesbevis, så får vi hurtigt den ordnet. Jeg laver en kreditnota på den fremsendte regning, med mindre du allerede har betalt? og så sender jeg dig en ny regning. DU skal selv logge ind på din profil og ændre din adresse, det kan vi desværre ikke hjælpe med.
-
Spørgsmål:
Jeg ønsker at opgrader mit medlemskab til uddannede status og håber der er mulighed for det
Svar:
vil du sende en kopi/billede dit uddannelsesbevis så skal det kunne ordnes
-
Spørgsmål:
Jeg har betalt kontingent 11. august og vil høre, hvornår jeg kan forvente at modtage medlemsbevis m.m.
Svar:
lige så snart betalingen bliver synligt i vores system sender vi medlemsbevis.
-
-
Spørgsmål:
Jeg ser jer på fb siden, og derfor kontakter jeg jer i håbet at ku blive en del af fadp.
Svar:
Inde på https://fadp.dk/ kan du orientere dig ift. medlemskab og optagelse, om du ønsker optagelse som Reg. Psykoterapeut eller Psykoterapeut.
-
Spørgsmål:
Hermed mit certifikat fra 2011, hvor jeg blev færdig.
Jeg vil også høre om I kan hjælpe mig med næste del, at blive registreret hos jer. Jeg har ihvertfald en anden psykoterapeut kollega, som er optaget, så vidt jeg kan se (nemlig xx) Skal jeg booke et møde eller hvordan gør vi det?
Svar:
Tak for din ansøgning og medsendte diplom. Dit medlemskab kræver ikke noget møde, vi ordner det over mail – hvilket medlemskab ønsker du?
-
Spørgsmål:
Jeg vil høre om jeg kan nå at blive godkendt inden xx – så jeg kan blive oprettet i Healper
Svar:
Du skal sende mail med dit diplom her til Optagelsesudvalget – herefter modtager du en opkrævning på kontingent, og når vi kan se din betaling modtager du bevis på din Reg. registrering.
Da en stor del af FaDP er baseret på frivilligt arbejde, er “kontoret” ikke bemandet dagligt og du må derfor påregne lidt behandlingstid.
Optages som Reg. Psykoterapeut
-
Spørgsmål:
Hvor lang er behandlingstiden, for at sende bevis og logo på reg. Psykoterapeut?
Det kunne være dejligt at kunne bruge logo på hjemmeside.
Svar:
Når vi kan se din indbetaling og har fået kontoudtog fra regnskab, så sender vi dig optagelsesbevis.
-
Spørgsmål:
Jeg bestod i går min psykoterapeut eksamen og ville derfor gerne opgradere mit studerende medlemskab til fuldt og hvordan skal jeg ellers forholde mig?
Svar:
Stort tillykke med eksamen.
Vi skal se dit diplom så opgraderer vi dig.
-
Spørgsmål:
Tak for svar. Bare for at jeg forstår det korrekt, så er det så først når man er registreret på særlig vis hos jer, efter endt uddannelse, at man kan kalde sig RAB-godkendt behandler?
Svar:
Ja det er korrekt forstået.
-
Spørgsmål:
jeg kan desværre ikke rigtig se hvor jeg skal logge ind for at opdatere min status fra stud til reg. Psykoterapeut. Jeg har nemlig været stud medlem og skal naturligvis fortsætte som fuldt medlem :-).
Svar:
du sender blot en mail, hvor du skriver at du ønsker optagelse som Reg. psykoterapeut og vedhæfter dit uddannelsesbevis, så klarer vi det
-
Spørgsmål:
26 februar sidste år blev jeg færdiguddannet psykoterapeut og umiddelbart efter søgte jeg om at blive Reg. Psykoterapeut, da jeg tænkte, at det skulle jeg selvfølgelig. Dette blev jeg.
Her knapt et år efter kan jeg kigge tilbage på et år, som ikke blev, som jeg havde håbet.
Jeg er i en situation hvor jeg ikke kan overskue at leve op til kravene i registreringen. Dels på grund af hele corona situationen, dels på grund af personlige forhold.
Mit spørgsmål er:
Kan jeg kan få orlov fra Reg. Psyk – registreringen? (og ”bare” være ”almindelig” medlem).
Hvis ”orlov” ikke er en mulighed, kan jeg så fortsætte som alm. medlem, hvis jeg ikke lykkes med at leve op til reg. Psyk. kravene?
Hvis orlov ikke er en mulighed, hvad sker der så hvis jeg ikke overholder kravene? Og hvilke muligheder er der for at søge (gen)registrering, når jeg er klar til det?
Svar:
Tak for dine vigtige spørgsmål.
Ja corona har ændret meget og vi håber alle, at vi snart kan få lidt mere luft til at komme igang med klienter og kurser.
Ja du kan selvfølgelig stadig være medlem som psykoterapeut hos os i faDP, det betyder meget for foreningen at du er en del af den.
Så skal vi flytte dig over til psykoterapeut -og så når der kommer mere energi din vej, kan du altid gen-ansøge som reg.psykoterapeut.
-
Spørgsmål:
Jeg vil høre, hvornår jeg må offentliggøre min REG
Tænker jeg skal vente med dette til min betaling er gået igennem.
Svar:
ja der må jeg desværre give dig ret, du kan offentliggøre din reg. når du modtager medlemsbevis
-
Spørgsmål:
Hvad er forskellen på
REG psykoterapeut og Psykoterapeut i dette regi?
Svar:
Du kan læse om Reg. ordningen her https://fadp.dk/reg-medlemsskab/ Reg ordningen er den eneste beskyttede titel indenfor psykoterapi, og på den måde er den kongsmærket for kvalitet når vi taler om psykoterapi.
-
Spørgsmål:
Jeg har netop bestået psykoterapeut uddannelse, så jeg vil gerne optages som reg. psykoterapeut.
Svar:
Jeg optager dig som Reg. Psykoterapeut, når du har sendt en kopi af dit uddannelsesbevis til denne mail: optagelse@fadp.dk
-
Spørgsmål:
Jeg er ved at blive studerende medlem hos jer. Jeg kunne godt tænke mig på sigt at blive Reg. Psykoterapeut. Dog er jeg usikker på om jeg kan nå de at give de 90 timers klientterapi og om jeg når op på 90 timers egenterapi inden jeg bliver færdig i 2024. Jeg har læst på jeres hjemmeside og jeres ansøgningsskema, der står at det er okay hvis man har været 6 år om at tage den 4-årige uddannelse. Så jeg ville høre ad om det er muligt at blive reg. Psykoterapuet, hvis jeg bliver færdig udannet på de 4 år og så når op 90 timers egenterapi og givet klientterapi indenfor det 5. eller 6. år ?
Svar:
Ja, du kan godt blive Reg. Psykoterapeut hvis du bliver færdig indenfor de 6 år.
-
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have oplyst hvad kravene er for at bibeholde registreringen fremover.
Kurser, klienter, supervision??
Svar:
Jeg sender dit et pointskema som er det skema der bruges til at indberette timer og point i forbindelse med din bevarelse af reg. du skal samle 300 point over 2 år og de 200 point skal være 180 timers givet terapi og der skal være 5 timers supervision. der skal være 10 point for journalisering.
-
Spørgsmål:
Jeg er lige blevet færdig som psykoterapeut og overvejer at ansøge om at blive registreret.
Derfor vil jeg gerne vide hvad der skal til for at jeg kan opretholde min registrering.
Svar:
jeg sender lik til vores hjemmeside, hvor du kan finde en masse interessant læsning vedrørende Reg. ordningen. https://fadp.dk/reg-medlemsskab/
jeg med sender også være pointskema, her kan du læse om hvor mange point du skal bruge, samt hvad der er et must og hvad der er gode point at samle.
-
Spørgsmål:
Jeg har et ønske om at gå fra at være medlem Psykoterapeut til at blive registreret Reg.
Svar:
Det lyder bare rigtig godt – jeg har vedhæftet pointskema i Word format, så du kan skrive i det – du returnerer bare når du har udfyldt det
Svar:
Din uddannelse indeholder desværre ikke timer nok – du får lige linket ind til FaDP`s hjemmeside med optagelseskriterierne: https://fadp.dk/optagelseskriterier-psykoterapeuter/ så du kan danne dig et overblik over hvad du mangler ift. Reg. Psykoterapeut.
Vi vil rigtig gerne have dig med i FaDP`s fællesskab og du er velkommen til at søge igen når din uddannelse opfylder kriterierne.
-
Spørgsmål:
Jeg har tilmeldt mig på jeres intranetside som bruger, men er i tvivl om hvorvidt det er det rette sted at oprette mig som medlem.
Rækkefølgen hos FaDP ser ud til at være, at man skal være registreret medlem med tildelt medlemsnummer, førend at man kan oprette sig som Reg. Psykoterapeut i jeres Word skabelon.
Er det korrekt opfattet?
Svar:
Telefonsamtale + Du er oprettet og dit medlems nr. er xx – vi sender mail + opkrævning til dig
-
Spørgsmål:
Jeg har søgt om optagelse som psykoterapeut. Jeg har tidligere været medlem hos jer, som jeg desværre måtte stoppe pga økonomiske årsager.
Jeg vil gerne optages som Reg. Psykoterapeut og jeg vedhæfter her uddannelsesbevis.
Svar:
Du får lige et link til ansøgningsskemaet inde fra hjemmesiden: https://fadp.dk/reg-medlemsskab/bliv-reg-reg-skemaer/ – det sender du bare til os når du har udfyldt det.
-
Spørgsmål:
Kan jeg som medlem af FaDP bruge titlen Registreret Psykoterapeut eller skal der en yderligere godkendelse til ? Hvordan sikrer I at de lovmæssige krav til Reg. psykoterapeuter overholdes?
Svar:
Du ansøger om medlemskab som Reg. Psykoterapeut her: https://fadp.dk/reg-medlemsskab/bliv-reg-reg-skemaer/
Du opretholder efterfølgende dit medlemskab som Reg. Psykoterapeut ved at du hvert 2. år indsender udfyldt Pointskema: https://fadp.dk/wp-content/uploads/2022/11/FaDP-pointskema-REG-2018-tilrettet-19-juni-2021.pdf
Du kan læse yderligere inde på FaDP´s hjemmeside: https://fadp.dk/reg-medlemsskab/
-
Spørgsmål:
Jeg vil gerne ansøge om optagelse som Reg.-Psykoterapeut
Vedhæftet ansøgningsskema og uddannelsesbevis.
Svar:
Da dit uddannelsesinstitut ikke er godkendt som Reg. Skole har vi brug for at du sender deres Studiehåndbog eller link dertil.
-
Spørgsmål:
Jeg ønsker mig i første omgang blot at være medlem som psykoterapeut.. Hvis jeg forstår det rigtigt, kan jeg på et senere tidspunkt søge om at ændre medlemsstatus til reg. psykoterapeut? Er der en tidsfrist fra man har taget sin eksamen? Og hvis der er, og den overskrides, hvad skal der så til, for at man kan blive blive medlem som registreret psykoterapeut?
Svar:
Tak for medsendte Diplom – du kan altid ændre dit medlemskab til Reg. Psykoterapeut, der er ingen deadline på det og din uddannelse kvalificerer dig til Reg., så når/hvis du ønsker at blive Reg. registreret sender du bare dit diplom igen og skriver at du ønsker at blive Reg., så registrerer vi dig.
Gen-Reg. Psykoterapeut
-
Spørgsmål:
Jeg skriver, fordi jeg har modtaget mail vedrørende fornyelse af mit medlemskab som Reg.Psykoterapeut, efter at jeg blev optaget som dette 16 marts 2020.
De sidste to år er ikke forløbet som jeg kunne have ønsket, og jeg må erkende, at jeg på nuværende tidspunkt ikke kan honorere kravene til Reg. Psykoterapeut ordningen.
Jeg ønsker derfor at ændre mit medlemskab til psykoterapeut.
Jeg synes at Reg-ordningen er en god ordning, og vil rigtig gerne høre om mine muligheder for senere at generhverve registreringen.
Svar:
du er ændret til psykoterapeut, og alt er i orden. du er hjertelig velkommen til at genansøge om reg. når du har opnået kravene igen. jeg vedhæfter et pointskema således du har en rettesnor for hurtigt at komme tilbage i reg. ordningen
-
Spørgsmål:
Jeg har vedhæftet dokumentation til vedligeholdelse af Reg Psykoterapeut
Svar:
Dejligt at du er klar til Genregistrering – vi har brug for at du udfylder pointskemaet – jeg sender lige en ny mail med det vedhæftet, hvis du skulle have mistet det undervejs.
Svar:
Vi er desværre nød til at bede dig om senest i morgen d. xx.xx.xxxx at indsende dit pointskema, da din Reg. registrering er udløbet. Har vi ikke modtaget dit pointskema i morgen, ændres dit medlemskab til Psykoterapeut. Du kan blive Gen-registreret igen lige så snart du indsender dit pointskema.
-
Spørgsmål:
Udfra fremsendte pointskema til brug for Reg. Psykoterapeut, fremgår det, at
Jeg selv har ansvar for at dokumentere mine point.
Jeg ønsker afklaring af, hvad er gyldig dokumentation i jeres optik?
Svar:
Du kan ofte bruge dine kontobevægelser som dokumentation for dine givet terapitimer
W
-
Spørgsmål:
Skal denne dokumentation sendes med til jer, når det er, eller opbevarer jeg den selv, i tilfælde af en klagesag?
Svar:
Nej, du skal ikke sende dokumentation til os udover Pointskema – du skal bruge dokumentation ift. hvis Styrelsen for Patientsikkerhed udtrækker dit medlems nr. og du skal redegøre for din registrering som Reg. Psykoterapeut.
Det er kun dig der ved hvordan du bruger psykoterapien i dit arbejde og derfor også kun dig der kan dokumentere og argumentere for hvordan du bruger psykoterapien i dit arbejde, og du vurderer selv under Tro & love.
-
Spørgsmål:
Jeg beklager – havde ikke forstået, at jeg allerede nu skal indsende pointskema.
Hvor finder jeg det skema, jeg skal udfylde?
Eller skal jeg udfylde det tilsendte skema.
Svar:
Vi er også i god tid – nogle er ikke så hurtige til at reagere som dig, og så når de det ikke altid inden deres registrering udløber (vi sidder ikke på “pinden” hver dag, da det er frivilligt arbejde), hvilket er rigtig ærgerligt – så du kan sagtens vente.
Ja, du udfylder det vedhæftede Pointskema ud fra den medfølgende vejledning
-
Spørgsmål: manglende indsendt pointskema
Svar: Da du desværre ikke opfylder kravene til opretholdelse af din Reg. Psykoterapeut registrering, ændres dit medlemskab i FaDP til Psykoterapeut.
Vi håber at du i nærmest fremtid opfylder kravene og vi ser frem til at modtage dit pointskema.
Pointskema
-
Spørgsmål:
Ifht. at opretholde min registrering som reg. psykoterapeut. Skal de 90 timers ydet klientterapi pr. år tælles sammen som 90 det første år og 90 det næste, eller må det være 180 timer sammenlagt i løbet af den to-årige periode f.eks. 40 det første år og 140 det andet år?
Svar:
De må godt være samlet
-
Spørgsmål:
Hvad mener I med dokumentation for point skemaet.
Hvordan ser dokumentation ud i jeres øjne?Svar:
Når du indsender dit udfyldte pointskema underskriver du på tro og love at oplysningerne er sande. Kun i tilfælde af at der bedes om dokumentation skal du sende bevis for din point. F.eks. faktura, kontoudtog, kursusbevis m.fl.
-
Spørgsmål:
Jeg kan blot ikke finde det pointsystem som jeg skal downloade – Hvor kan jeg finde dette?
Svar:
Det kan du her: https://fadp.dk/wp-content/uploads/2022/11/FaDP-pointskema-REG-2018-tilrettet-19-juni-2021.pdf
-
Spørgsmål:
Jeg vil høre om zoneterapeut uddannelsen kan tælle med som undervisning til næste registrering.
Svar:
Undervisningen til Zoneterapeut tæller med som fagrelevant uddannelse. Rigtig god fornøjelse med uddannelsen.
-
Spørgsmål:
Jeg er i tvivl om de timer jeg arbejder på alkoholbehandling, om det gælder for psykoterapi. Jeg er godkendt til at arbejde psykoterapeutisk med mine klienter men er ansat og betalt som konsulent. Gælder det? Jeg arbejder både med samtaleterapi, traumeterapeutisk, gestaltterapeutisk, med familiesystemisk opstilling osv. Så de metoder jeg benytter er psykoterapeutisk. Jeg laver behandlingsplaner hvor de psykoterapeutiske metoder indgår i behandlingen. Jeg skriver journaler for alle klienter i et godkendt og sikret journalsystem. Jeg får løbende supervision af en supervisor der er specialist i psykoterapi. Hvad vurderer i?
Ift uddannelse har jeg taget en uddannelse i 5 path og 7 path hypnoterapi og har fået uddannelsesbevis. Er det også noget der kan godkendes ift reg.
Svar:
ja de tæller helt på lige fod med alle andre timer.
-
Spørgsmål:
Hvad betyder “egenterapi”?
Hvis jeg ønsker at udbyde et retreat over 2-3 dage eller en hel uge for den sags skyld med gruppesamtaler, meditationer, naturvandringer i grupper kan det så betegnes som “egenterapi” og er det rigtigt at jeg som udbyder selv bestemmer hvor mange “egenterapi” timer det tæller ifht FaDP?
Svar:
En egen-terapi er en egen-session imellem en terapeut og en klient, det er ikke grupperterapi ej undervisningsterapi.
Du skal bede din skole om, at vurderer hvad der er egenterapi.
-
Spørgsmål:
Tak for reminderen. Jeg forventer at sende pointskema med tilhørende relevant dokumentation, i næste uge.
Svar:
kun pointskemaet er nødvendigt, når du sender pointskemaet underskriver du på tro og love at det er sandt. Du skal kun sende dokumentation hvis du skulle blive udtaget til kontrol og der vil FaDP bede om noget konkret.
-
Spørgsmål:
Jeg har et spørgsmål vedrørende begrebet supervision, som jeg håber i kan hjælpe mig med at få svar på.Jeg kan ikke finde svar på hjemmesiden eller under krav til reg.psykoterapeut. Men mit dilemma er at jeg har været i en faglig sparringsgruppe, hvor vi alle var uddannet fra samme hold. Dette har jeg betragtet som netop dét; faglig sparring og har derfor modtaget supervision andre steder fra. Min gruppe anser det dog som supervision og kalder det for dette. Jeg tænker supervision er fra en eksterne part, der har mere erfaring end én selv. Vi er alle medlemmer af FaDP.Jeg håber i kan hjælpe mig med at afklare hvad FaDP betragter som supervision – også i fht det at være reg. Psykoterapeut?
Svar:
Det er jeres skole der kan hjælpe jer med at afklare nedenstående. Det er skolerne der bærer ansvaret for at I har de definitioner som I har brug for. Det er skolerne der godkender egenterapi og supervision.
Men som udgangspunkt indeholder supervision en supervisor, en case der bliver superviseret, og det er hos en uddannet psykoterapeut.
-
Spørgsmål:
I punkt 5 står der optegnelser af deres behandlinger – er det klientens optegnelser, jeg skal opbevare – eller …?!
De 40 points for supervision – er det svarende til 20 timer eller hvor mange?! (sv t 60 points undervisning svarer til 30 timer)
Hvis i gruppe, skal der da være en supervisor, eller kan det være gensidig supervision? – skal alle være medlemmer i FaDP?
Jeg fører journaler, men hvordan ønsker I dokumentationen af terapitimer?
Svar:
Du skal føre journal, og følge de vejledninger som du fik i forbindelse med klinikvejledning
1 times supervision svarer til 15 point Hvilket når det drejer sig om modtaget supervision 1 times givet supervision gælder for 20 point, det er gældende hvis der er en supervisor, men også hvis det drejer sig om gensidig supervision, det skal blot være uddannet psykoterapeuter. det er ikke et krav at alle er medlemmer af FaDP.
Forhold til dokumentation af din journalføring og terapitimer, stoler vi på at du afgiver sande oplysninger.
-
Spørgsmål:
Forstår jeg dig rigtigt, når du skriver, at jeg skal udfylde i selve vejledningen?!
Eller mangler jeg at modtage et andet skema, hvor jeg udfylder mine opnåede point?
Svar:
Ja, du udfylder bare i det pointskema/vejledning som vi har sendt – det er i Word format, så du kan skrive i det
-
Spørgsmål:
Ud fra det vedhæftede pointskema… Hvordan er det point systemet opgøres? Er det 1:1 – Altså at en klient time giver 1 point, en time undervisning/supervision giver 1 point?
Eller det f.eks. 6 point pr. givet undervisningstime?
Svar:
Under pkt. 1. Udøvende psykoterapeut: du får 200 point for at have ydet 180 timers klientterapi over 2 år, dvs. 1 time svarer til 1 time og de 180 timer udløser 200 point
Under pkt. 2. Undervisning og kurser over 2 år: 1 times modtaget undervisning udløser 2 point og 1 times givet undervisning udløser 6 point
Under pkt. 3. Supervision og egenterapi – over 2 år: 1 times modtaget supervision udløser 15 point og 1 times givet supervision udløser 20 point
-
Spørgsmål:
Her er mit skema udfyldt efter bedste evne.
Svar:
Det ser godt ud bortset fra et par rettelser:
– føre journal giver max 10 point i alt
– mindst 60 point (svarende til 30 timer a´ 60 min.) skal være opnået som modtaget undervisning
-
Spørgsmål:
Vedhæftet mit skema. Håber det er udfyldt korrekt og jeg har forstået systemet.
Svar:
Det ser godt ud bortset fra et par enkelt misforståelser:
– Klienttimer kan du max få 200 point for, for min. 180 timers ydet klientterapi
– Journalføring kan du max få 10 point for i alt over de 2 år
– Mindst 60 point skal være opnået som modtaget undervisning (svarende til 30 timer a´ 60 min.)
Svar:
defineringen på “Pkt. 2 Undervisning og kurser over 2 år” i pointskemaet er, at det er kurser, workshop, uddannelse.
Svar:
– mindst 60 point (svarende til 30 timer a´ 60 min.) skal være opnået som modtaget undervisning
-
Spørgsmål:
Ok. Jeg er i dag lige kommet hjem fra et 4 hel dags kursus i meditation, yoga og mindfullness på 10 timer pr dag. Kan det lægges oven i?
Svar:
Dejligt og ja, det kan lægges oveni
-
Spørgsmål:
Som nyregistreret psykoterapeut har jeg nogle få spørgsmål til pointskemaet.
1) hvis en der gives terapi i 2 timer og 15 minutter tæller det da som 2,25 point?
2) tæller “gratis” klienter også med i dette skema, hvis der vedlægges dokumentation og føres journal?
3) I skriver “1 undervisningstime = 60 min. 1 session = 60 minutter”.- gør det samme sig gældendene for en supervisionssessioner? Altså, at der opnås 45 point, hvis man deltager i en tre-timers supervision?
4) Jeg er i gang med en hypnoseuddannelse for psykoterapeuter hos HEG. Uddannelsen er 8 dage fra 10.00 – 18.00 – svarende til 64 timer. En session giver 2 point. Betyder det, at jeg kan få 2×64 point for at deltage i denne uddannelse?
5) Kan man i teorien vedligeholde sin registrering ved udelukkende at opnå 300 point ved supervision og uddannelse og evt. 2 sessioner egenterapi?
6) Sendes Reg. psykoterapeut medlemsbevis via posten / via mail eller kan jeg finde det på hjemmesiden?
Svar:
Hvis Styrelsen for Patientsikkerhed vælger dig ud, skal du kunne dokumentere dine “givet klient timer”, dette kan du bl.a. gøre gennem dine kontobevægelser – så hvis du kan dokumentere at du har givet 2 timer og 15 min. terapi, ved at klienten har betalt for denne tid, så passer det vel fint sammen
Alle givet terapi timer kan du tælle med, hvis du kan dokumentere dem overfor Styrelsen for Patientsikkerhed
Ja
Ja
Nej, du skal som minimum give 180 timers klient terapi i en 2 årig periode
På mail – D. 2. november sendte vi dig en mail, hvor dit medlemsbevis var vedhæftet – har du ikke modtaget det?
-
Spørgsmål:
Han oplyser også, at når jeg har uddannelsen, så behøver jeg ikke udfylde alle felter på optagelsesskemaet, da det er en formsag, at jeg bliver optaget som reg. psykoterapeut. Jeg er ikke helt sikker på hvor på skemaet jeg gør opmærksom på det
Svar:
På ansøgningsskemaet i 1. boks som hedder “Kontaktoplysninger” er den sidste rubrik nederst til venstre “Uddannelsessted”, og det er her du skriver dit Institut – og under denne boks står der også hvad du behøver at udfylde yderligere, når du er uddannet fra Reg. godkendt skole
-
Spørgsmål:
Hermed er vedhæftet pointskema i forbindelse med medlemskab som reg.psykoterapeut.
Side 1 er sammendrag, hvorefter attestation vises på de efterfølgende sider.
Svar:
Tak for indsendte pointskema – næste gang du indsender behøver du kun at udfylde skemaet med diverse point, da selve dokumentationen er til Styrelsen for Patientsikkerhed og dette kun i tilfælde af at de beder dig om det.
-
Spørgsmål:
Hej. Jeg skal for første gang til at udfylde jeres reg. skema. Jeg er lidt i tvivl om, hvornår I senest skal modtage den? Jeg mindedes det er i januar?
Vedr. point for supervision & journal optegnelse: Hvordan kan jeg udregne hvor mange timer jeg har brugt på journal optegnelse? Den rubrik forvirrer mig en smule.
Derudover har jeg, udover supervision alene & i min gruppe, også haft supervision via efteruddannelse. Jeg forstår at I kan bede om dokumentation for dette? Hvordan skal det dokumenteres udover at jeg har betaling til mine supervisorer? Eller læser jeg det forkert?
Svar:
Din registrering som Reg. Psykoterapeut løber indtil d. 09.03.2023, du er velkommen til at indsende dit Pointskema lige så snart du har det klart.
Journaloptegnelse: du får samlet 10 point for al din journaloptegnelse.
Supervision: det er overfor Styrelsen for Patientsikkerhed at du skal kunne dokumentere at du opfylder kravene til Reg. Psykoterapeut – det kan du bl.a. gøre ved at tage kopi af dine betalinger til dine supervisorer.
-
Spørgsmål:
Jeg søger sparring på hvad der skal til evt at søge merit til at være akkrediteret psykoterapeut når man har lang uddannelse og erfaring i dette felt?
Svar:
Du skal have en 4 årig psykoterapeut uddannelse.
Svar:
Med hensyn til dokumentation i forbindelse med indmeldelse er der behov for dit uddannelsesbevis både hvis du søger som Reg. psykoterapeut og som psykoterapeut. Du kan læse om optagelseskriterier her: https://fadp.dk/optagelseskriterier-psykoterapeuter/ Det er desværre nødvendigt at du selv melder dig ind via hjemmesiden. Du er velkommen til at skrive igen hvis du er i tvivl om noget igen, når du har meldt dig ind og sendt en kopi af dit uddannelsesbevis på denne mail: optagelse@fadp.dk så skal jeg nok kontakte dig med det er evt. mangler.
Psykoterapeut
-
Spørgsmål:
Jeg bestod i går min psykoterapeut eksamen hos Mygind Institute og ville derfor gerne opgradere mit studerende medlemskab til fuldt og hvordan skal jeg ellers forholde mig?
Svar:
Stort tillykke med eksamen.
Vi skal se dit diplom så opgraderer vi dig.
-
Spørgsmål:
Jeg har en del uddannelse, dog ikke deciderede som psykoterapeut. For at kunne fortsætte med at undervise skal jeg være godkendt, så det er derfor jeg skriver til dig nu.
Jeg har også beviser herhjemme, og jeg har listet dem alle sammen nedenunder sammen med deres hjemmesider. Kan du se om der er en mulighed for at blive godkendt? Eller er der andet jeg kan gøre?
Svar:
Tak for din mail og du ser ud til at have taget mange fine og nyttige uddannelser.
Foreningen af Danskle Psykoterapeuter optager psykoterapeuter så vi kan optage dig hvis du er studerende på et institut eller har en psykoterapeutisk uddannelse.
-
Spørgsmål:
Fremadrettet ønsker jeg medlemskab som psykoterapeut. Jeg bruger i forvejen kun vores eget logo.
Vi har betalt den sidste regning, er der forskel i prisen?
Svar:
jeg har skrevet at du fremad rettet ønsker at være psykoterapeut og ikke længer ønsker Reg. Regnskab kontakter dig der er 600kr. i prisforskel, så du skulle gerne modtage penge, fra regnskab.
-
Spørgsmål:
Jeg er lige blevet færdiguddannet i onsdags og fået ny adr. …Skal jeg mon ha’ en ny registrering?
Svar:
Rigtig hjertelig tillykke med din eksamen, sikke et flot stykke arbejde. Du har mulighed for at blive enten REG. Psykoterapeut eller Psykoterapeut, du har mulighed for at læse om vores helt fantastiske REG ordning på hjemmesiden. Men jeg kan godt ændre dit medlemskab, men jeg kan ikke ændre i dine profil oplysninger desværre, der er du nødt til at selv logge ind og ordne det, dog vil jeg naturligvis gerne vide om du ønsker REG medlemsskab eller medlemsskab som psykoterapeut uden REG. Du kan blot svare på denne mail, når jeg har dit svar går jeg straks igang med at får det ordnet.
-
Spørgsmål:
Jeg vil høre om man skal have en hel psykoterapeut uddannelse for at blive optaget og fritaget for moms.
Jeg har en lang baggrund, dog ikke 3-4 sammenhængende år på en videregående uddannelse. Men jeg har mange uddannelser som jeg selv har betalt som fx. yogainstruktør, åndedrætstræner, mentor, 8 mdr frisøruddannelse, 8 mdr sminkør uddannelse og en masse andre kurser så som healer, akupressur kurser.
Svar:
Det er desværre sådan at vi kun optager psykoterapeuter, der har 4 års psykoterapeutisk uddannelse og som udgangspunkt skal de 4 år være sammenhængende. Så vi kan desværre ikke på nuværende tidspunkt tilbyde dig et medlemsskab af FaDP. Jeg vil dog foreslå dig at tage kontakt til en af vores skoler, som du kan finde her: https://fadp.dk/uddannelsessteder/ der kan på din baggrund muligvis aftales merit så du kan opnå medlemsskab.
-
Spørgsmål:
I første omgang vil jeg blot gerne være almindeligt medlem (ikke “reg.”)
(=>Årskontingent: 1200,-)
Derfor, vil du sende mig link til det skema?
Svar:
da du er uddannet fra et institut der er registreret i FaDP, er du optaget som Psykoterapeut på Tro & love, og skal ikke udfylde noget ansøgningsskema
-
Spørgsmål:
Jeg vil gerne fremover bare være medlem som psykoterapeut og ikke længere reg. psykoterapeut.
Er der noget, der forhindrer mig i det? Er der noget, jeg skal gøre?
Svar:
Du er nu medlem som Psykoterapeut og det er du indtil du søger om genoptagelse som Reg. Psykoterapeut, hvis du skulle ønske det på et tidspunkt igen – så det er der ikke noget der forhindrer dig i og du skal ikke gøre noget yderligere
Studerende
-
Spørgsmål:
Det er fordi jeg godt vil være medlem som studerende af fadp, hvad koster det?
Svar:
Tusind tak fordi du har valgt FaDP som din forening. Du kan melde dig ind i FaDP ved at følge dette link: https://fadp.dk/medlemsskab/bliv-medlem/
Når du har udfyldt indmeldelses formularen kommer der en mail til mig så jeg kan behandle din ansøgning og sende det videre. Jeg har på den måde ikke mulighed for at melde dig ind, før indmeldelsesblanketten er udfyldt af dig.
Som studerende koster 300 kr uden forsikring og 1200 kr med forsikring.
som psykoterapeut: koster det 1200 kr. pr år inkl. forsikring
Som Reg. Psykoterapeut koster det 1800 kr. pr år inkl. forsikring
-
Spørgsmål:
Jeg har fået besked om at jeg er optaget i foreningen som studerende.
Jeg vil gerne i den forbindelse tegne den Erhvervsforsikring som I tilbyder til studerende medlemmer.
Svar:
Det kan du sagtens – du skal skrive til www.Regnskab.dk så ordner de det
Opdatering af profil på FaDP
-
Spørgsmål:
Jeg har skiftet navn. Vil I være søde at rette det i Jeres system.
Svar:
Du er den eneste der har rettigheder til at ændre dine oplysninger inde i systemet, når du logger in her: https://fadp.dk/login/
-
Spørgsmål:
Jeg har været inde og tjekke min profil og der står min nuværende adresse, så jeg undrer mig lidt over hvor I får xx adressen fra. Jeg vil også lige høre hvilken adresse du har sendt mig Reg. bevis til?
Svar:
Der står to adresse på din profil:
Vi kan ikke rette det kan du kun, du skal logge ind på profilen og rette.
Dit bevis er sendt som mail.
-
Spørgsmål:
Ligeledes ønsker jeg at spørge hvorfor jeg ikke modtager medlems magasinerne?
Svar:
Når du ikke modtager fagbladet handler det oftest om, at den adresse du er registreret på er forkert. Jeg kan finde dig på adressen: xx, passer den adresse?
Spørgsmål:
Tusind tak for dit svar. Det er rigtigt at du har min tidligere adresse. Min nuværende adresse er xx.
Er det noget du vil rette for mig eller er der noget jeg skal gøre?
Svar:
Det er desværre sådan at jeg ikke kan rette i din profil, derfor skal du selv logge ind og rette adressen og tjekke dine oplysninger.
-
Spørgsmål:
Jeg har fået regning fra jer, for ca. en måned siden og der blev jeg opmærksom på, at jeg står som studerende som medlem, men jeg er færdiguddannet nu. Derfor skal jeg have ændret mit medlemskab. Derudover er jeg flyttet.
Svar:
Vil du være sød at sende dit uddannelsesbevis, så får vi hurtigt den ordnet. Jeg laver en kreditnota på den fremsendte regning, med mindre du allerede har betalt? og så sender jeg dig en ny regning. DU skal selv logge ind på din profil og ændre din adresse, det kan vi desværre ikke hjælpe med.
-
Spørgsmål:
Hej!
Nok fordi jeg ikke hedder xx mere, fordi jeg er blevet gift, er min Psykopress blevet sendt til den forkerte adresse. (Måske af Post nord hvor de læser efternavnet og sender den til xx til et familiemedlem som har xx til efternavn?)
Jeg bor altså ikke i xx og mit navn og adresse er:
Xx xx
xx,
xx.
Jeg håber i vil tjekke og rette.
Svar:
Det er da ærgerligt at magasinet er sendt til forkert adr. – dejligt at du alligevel kunne få fat i det.
Vi har ikke adgang til at rette i din profil, det er kun dig der kan det – hvis du klikker på linket kommer du til login siden, hvor du kan skrive dine rettelser: https://fadp.dk/login/
-
Spørgsmål:
Jeg er dog allerede medlem – så skal bare have opdateret min eksisterende profil.
Svar:
Din profil har vi ikke adgang til at ændre, det skal du selv gøre.
Samlet medlemskab for Studerende
-
Spørgsmål:
Vi har en ny flok studerende som vi gerne vil forære et medlemskab, mens de er under uddannelse. Hvordan gør vi det lettest?
Svar:
De studerende kan ikke optages samlet, de skal oprette sig hver især – I kan få en samlet regning, siger Regnskab
Institutter
-
Spørgsmål:
Jeg skriver på vegne af den ansvarlig for den faglige ledelse på Instituttet. Hun skal I morgen eftermiddag informere sine færdiguddannede psykoterapeutstuderende om mulighederne for optagelse i psykoterapeutforening.
I den forbindelse kan jeg finde optagelseskrav hos jer vedrørende uddannelse, erhvervserfaring osv. men ikke krav i forbindelse med kurser og supervision.
Har I nogle specifikke krav til at færdiguddannede psykoterapeuter fortsat holder sig kvalificerede gennem fx. kurser og supervisioner, og hvad er disse helt præcist?
Svar:
Vi stiller kun krav til vedligeholdelse i forhold til Reg. ordningen. du kan læser med om det her: https://fadp.dk/optagelseskriterier-psykoterapeuter/ og her er der også noget læsning: https://fadp.dk/reg-medlemsskab/ og her er vores pointskema for vedligeholdelse af Reg: https://fadp.dk/wp-content/uploads/2022/11/FaDP-pointskema-REG-2018-tilrettet-19-juni-2021.pdf håber det giver dig de svar du søger ellers skriver du blot igen her på optagelse@fadp.dk
Svar:
Mange tak for din forespørgsel, jeg bliver så glad over at endnu en skole er interesseret i FaDP. Og jeg vil glæde mig til at byde jeg velkommen om bord.
Jeg vil anbefale at i søger som Reg. institut. jeg sender et link til optagelseskriterier for reg. psykoterapeuter. så kan i se hvad det kræver: https://fadp.dk/reg-medlemsskab/
Jeg vil foreslå et online møde, så skal vi nok forklare det hele samt forskellen på at være optaget som institut og som Reg. institut.
Håber at høre fra jer snarest og jeg vil se frem til samarbejdet.
-
Spørgsmål:
I forlængelse af mail tidligere idag, vil jeg bede om at alle data om skolen ændres på FaDPs hjemmeside under find uddannelsessted/skole.
Svar:
Du skal skrive til web@fadp.dk om ændringerne og om hvordan du kommer på siden
-
Spørgsmål:
Jeg har trukket optagelse af studerende xx tilbage.
Hun er ikke studerende på instituttet fra d. xx og den tidligere fremsendte kontrakt er annulleret.
Svar:
Vi har i Optagelsesudvalget behandlet din mail. Vi har ikke mulighed for at annullere et medlemskab, det er medlemmet selv der skal annullere sit medlemskab. Vi ved jo ikke om den studerende er tilmeldt anden skole eller ønsker at fortsætte sit studie på en anden skole.
Svar:
Vi skriver til jer, grundet at vi kan se at, du som er leder af instituttet er udmeldt af FaDP grundet manglende betaling af dit kontingent.
Dette medfører også at instituttet hermed også udmeldes af FaDP, fordi skolemedlemskab kræver at lederen er uddannet psykoterapeut og medlem af FaDP.
Vi beder instituttet at slette alt tilknytning rette mod FaDP, på hjemmesider, SoMe medier, brochurer og andet materiale, dette skal ske inden d. xx Hvis dette ikke sker inde den fastsatte dato, er det brud på markedsføringsloven.
Erhvervsforsikring
-
Spørgsmål:
Jeg har et spørgsmål vedr. forsikring (som Haster), da jeg skal have taget stilling til min virksomhedsform senest d. xx/xx. Da jeg har et IVS, skal det nemlig ændres til en anden form. Fra revisoren er jeg blevet anbefalet at ændre til en privat virksomhed (som ikke kræver indskud af 40.000 til egenkapital).
Jeg er bare i tvivl om, hvordan andre psykoterapeuter gør, og om jeg kan stilles personligt til ansvar, hvis der i værste fald (ikke at jeg nogensinde har hørt om det), skulle være nogen der mener at have fået “skader/sygdom” el. lign gennem min behandling.
Der er vel forskel på at have en privat virksomhed eller et Aps el. A/S i denne sammenhæng – og kan jeg lave en særskilt forsikring for at dække mig selv, hvis jeg ender med at vælge personlig virksomhed? Hvad gør i andre?
Svar:
FaDPs erhvervsforsikring dækker kun fysisk skade på mennesker eller ting.
I forhold til en forsikring på behandlingsfejl/skader der er opstået i forbindelse med behandling. skal der oprettes en særskilt hos dit eget selskab.
-
Spørgsmål:
Jeg har fået besked om at jeg er optaget i foreningen som studerende.
Jeg vil gerne i den forbindelse tegne den Erhvervsforsikring som I tilbyder til studerende medlemmer.
Svar:
Det kan du sagtens – du skal skrive til www.Regnskab.dk så ordner de det
-
Du kan hente den her: https://fadp.dk/wp-content/uploads/2022/08/Forsikring-via-FaDP.pdf
Udmeldelse
-
Spørgsmål:
Da jeg stopper mit virke som psykoterapeut helt melder jeg mig ud af foreningen.
Jeg har været yderst tilfreds som medlem, så fortsæt jeres gode virke
Mit medlemsnummer er:xx
Svar:
Tak for din mail – og held og lykke fremover.
Jeg skynder mig at sende videre til vores regnskabsafdeling.Den videre korrespondance går mellem jer.
-
Spørgsmål:
Jeg ønsker at melde mig ud af fadp.
Jeg har stor sympati for arbejdet i foreningen, men pointskemaet provokerer mig voldsomt. Jeg har prøvet at lade det ligge i en tid for at se om jeg kunne ignorere det og så bare udfylde det.
Jeg opfylder helt sikkert både point og intentionerne bag pointsystemet, men jeg kan ikke sige mig fri for at føle mig mistænkeliggjort af det narrativ I har valgt i at man skal opretholde og genansøge sit medlemskab.
Jeg har ikke og bruger ikke logoet og titlen, men meldte mig alene ind for at støtte jeres fantastiske arbejde – Så alt godt herfra!
Svar:
Blot til oplysning: Reg. titlen er ikke og kriterierne herfor, er ikke opfundet af FaDP, men er krav fra rådet for patientsikkerhed. du kan læse med om det i:
” bekendtgørelse om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere” BEK af 13/6/2017.
Denne sigter mod at sikre at Reg. Psykoterapeuterne holder sig ajour og opdateret i faget, samt at psykoterapeuterne yder terapi, efter de beskrevne kriterier.
Jeg vil gerne påpege muligheden for at konvertere til psykoterapeut, således du ikke er Reg. psykoterapeut. og du kan på den måde opretholde tilknytningen til FaDP hvis du stadig ønsker at støtte foreningens arbejde?. Lad mig endelig høre hvad du tænker og hvad du beslutter dig for?
Svar:
Du hæfter stadig for dit medlemskab, da udmeldelse af foreningen skal ske skriftligt senest 1 mdr. før udløb (du står som indmeldt d. xx.xx), som beskrevet i vedtægterne §12.
Svar:
https://fadp.dk/reg-medlemsskab/bliv-reg-afregistrering-og-udmeldelse/
Find en behandler
-
Spørgsmål:
Jeg skriver da jeg har problemer med at søge i jeres database af godkendte medlemmer og gerne vil undersøge en terapeut.
Svar:
Du kan lede på FaDP hjemmesiden under Find en psykoterapeut.
Hvis terapeuten ikke står der, så er han/hun ikke medlem af FaDP
-
Spørgsmål:
Mange Tak for svar.
Kan man godt være uddannet ved en uddannelse, som i samarbejder med – uden at være medlem?
Svar:
Ja det kan man godt, vi anbefaler dog at alle psykoterapeuter er medlem af en brancheforening således at deres klienter er sikret et klageorgan.
PSYKOPRESS
-
Spørgsmål:
Jeg har skrevet en bog om vrede. Vil I bringe den under bognyheder, i vores nye fine medlemsblad?
Jeg har også vedhæftet lidt pressemateriale, som I er velkomne til at anvende
Svar:
Vi vil gerne bringe den i vores medlemsblad udgivelse til september.
Kan du sende et billede af bogen beskåret så det kun er bogens forside og pressemeddelelse til dererjeg@gmail.com
Skat og lønsum afgift
-
SKAT har idag 01.11.2024 bekræftet at REG-PSYKOTERAPEUTER gennem deres medlemsskab af Foreningen af Danske Psykoterapeuter er momsfritagede på baggrund af RAB-registreringen under Styrelsen for Patientsikkerhed.
Foreningen af Danske Psykoterapeuter er blevet gjort opmærksom på at SKAT afviser psykoterapeuter der ansøger om momsfritagelse med henvisning til at der i den ordinære psykoterapeut uddannelse mangler 100 timers øvrig sundhedsfaglig undervisning (ikke nærmere angivet). Vi vil i den forbindelse gøre klart, at Foreningen af Danske Psykoterapeuters registrerede psykoterapeuter, i kraft af godkendelsen under Styrelsen for Patientsikkerhed, er berettigede til momsfritagelse, da de opfylder lovkravene i RAB-lovgivningen.
Psykoterapeuter, der ønsker at betale lønsumsafgift i stedet for moms, kan ved henvendelse til foreningen få tilsendt dokumentation til brug i kontakten til SKAT. Ikke registrerede psykoterapeuter kan rette henvendelse til foreningens Optagelsesudvalget for afklaring af muligheden for opgradering til registreret psykoterapeut.
-
Din virksomhed skal momsregistreres eller lønsums registreres, når virksomheden sælger momspligtige varer og ydelser for mere end 50.000 kr. over en periode på 12 måneder. Sælger du for mindre end 50.000 kr.over en periode på 12 måneder, er det valgfrit, om du vil registrere din virksomhed for moms eller som lønsum.
-
Diagnoser
Vi bliver ofte mødt med udsagn om, at Psykoterapeuter ikke må stille diagnoser. Skat er af den opfattelse, at Psykoterapeuter godt må stille diagnoser. Man må bare ikke foregive, at man gør det i egenskab af læge. Hvis de vil lønsums registreres
-
Meditation
Kropsmassage
Stress behandling
Retræter
Korte kurser
Coaching
Vejledning
Supervision
Parterapi
Kontakt altid SKAT hvis du udbyder andet en ovennævnte for at få klarhed -
– følg Skats tjekliste til en god start
Der er mange ting at holde styr på, når du starter virksomhed. Her har vi samlet en tjekliste med ting, som du kan gøre, for at din virksomhed kommer godt fra start.