Nyt fra FaDP

Nyheder

Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

Referat fra FaDP´s Ordinære Generalforsamling 2022

Referat af generalforsamling i FaDP den 15. 03. 2022 i DBU-hotel og kursuscenter Tilst.

PROGRAM

Kl. 12.00-12.45: Let frokost.

Kl. 13.00-14.15: Foredraget “Om empati og fællesskab!” Af Tommy Krabbe.

Kl. 14.30-18.00 Generalforsamlingen. 

DELTAGERE

Kåre Holl Nielsen, Julie Anita Lindblad, Deva Nemborg  (ikke stemmeberettiget), Jeppe Schjødt, Else Iseling, Birgith Broberg, Pernille Elmer Kampp, Stine Hessellund, Claus Ommen, Mikkel Rasmussen, Maj Rise, Hanne Mahler, Bjarne Dam Larsen, Rikke Thuesen, Lene Krogsgaard Poulsen, Sanne Rimpler,  Michael Molin, Tom Funke, Eva Kronbo, Kim Wynnne, Syss Gejhede Olsen, Kirsa Dechlis, Kim Bay Smith (ikke stemmeberettiget), Birgit Skovgaard, Birdy Grosen Hylleberg, Eva Strøm, Bjarne Roursgaard, Anne Marie Boye Larsen, Janne Søgaard (ikke stemmeberettiget), Helle P. Mikkelsen, Lene Jernov, Lena Garde, Jan Mikael Granner, Mette Skaaning, Hanne Bork, Betina Bruun, Lene Ince, Camilla Brinch, Gitte Søttrup, Jimmy Viborg, Gitte Juul, Majbritt Westergaard, Ingrid Ann Watson, Allan Gravgaard, Lune Maria Gutkin, Inge Halmø, Brian Polichinel, Birthe Solveig Bang Jørgensen, Karsten Bakkegaard, Hanne Anaia Tempeldal, Anne Bjerregaard, Flor de Maria Breuning.

David Camacho, og Benedikte Nysom Johannsen med på Zoom

DAGSORDEN

Pkt. 1 VALG AF DIRIGENT OG REFERENT

Som referent blev valgt: Else Iseling.
Som dirigent blev valgt: Julie Anita Lindblad.
Herefter overtog dirigenten og erklærede at Generalforsamlingen er lovligt indkaldt jvf. vedtægterne.

Pkt. 2 BERETNING OM FORENINGENS VIRKE I DET FORLØBNE ÅR

Oplæg ved udvalgsformændene.

Kommunikationsudvalget 


Udvalgsformanden opridsede udvalgets arbejde som følger.

  • Medvirkende til udarbejdelsen af og i redaktionen til 2 udgaver af medlemsmagasinet Psykopress.

  • Udsendelse af nyhedsbreve til medlemmerne.

  • Skribent på pressemeddelelser.

  • Med-skribent på ”Rapport over psykoterapiens interessefelt”.

  • Ad hoc mail opgaver.

Udvalgsformanden kunne endvidere fortælle, at Kommunikation nyligt er slået sammen med Branding og Event og der er lagt et årshjul med kommunikations strategier internt til medlemmerne og eksternt til samfundet, borgere, politikere og kommunale regi. Målet er, at foreningens medlemmer i det kommende år vil opleve, et øget fokus på endnu mere presse- og informationsmateriale og digitalt liv til SoMe platforme.

Politisk udvalg


I det forgangne år har udvalget været til et udvalgsmøde i folketinget og har et mere på vej. Der har været gennemført såkaldte politiske saloner med besøg af politikere, der har stillet op til dialoger om, hvordan vi bringer psykoterapien ind på landkortet. Der arbejdes på at få flere dialoger med politikere og embedsmænd.

Udvalget arbejder desuden i 3 undergrupper:

  • Pixi-gruppen, der arbejder på at skærpe foreningens tekster og budskaber til gavn generelt for alle udvalg og FaDP.

  • Forsikringsgruppen, der arbejder med at skabe samarbejde med forsikringsselskaber og andre interessenter, organisationer og institutioner.

  • Forskningsgruppen, der arbejder på forskningsprojekt. 

Uddannelses- og akkrediteringsudvalg

Arbejdet omkring den kommende niveauvurdering, der er basis for akkrediteringsprocessen, har fyldt i det forgangne år. Vi har blandt andet søgt den rette samarbejdspartner i forløbet og kan med stor tilfredshed fortælle, at vi har indgået samarbejde med OCN Danmark. OCN har stor erfaring med at vurdere og validere det der i fagsprog benævnes uformel kundskab og dermed gøre det sammenligneligt med såkaldt formel kundskab i det etablerede uddannelsessystem. Derudover er OCN specialister i forbindelse med realkompetencevurderinger OCN er en på alle måder spændende samarbejdspartner, der bringer en stærk faglighed og en stor vilje med ind i forløbet. Sammen med OCN har vi defineret en tidslinje for det kommende års arbejde:  

 

FASE 1:  1. MARTS TIL 1. AUGUST 

Paneleringsproces med baggrund i undervisningsplan baseret på registreringsordningen. I denne fase udfærdiges programudkast i samarbejde med undervisere fra udvalgt institut og nøglemedarbejdere hos FaDP i sparring med Danmarks Akkrediteringsinstitution (AI). Målet er at opfylde fase 1 jf. ”Niveauvurdering Danmarks Akkrediteringsinstitution” omkring:

  1. Uddannelsens formål.

    1. Læringsmål.

    2. Gennemløb af uddannelsen (læringsstrategier).

    3. Undervisningsevaluering.

    4. Vurdering (eksamen).

    5. Udstedelse af bevis.

 

FASE 2: 1. AUGUST TIL 1. NOVEMBER

Målet er at leve op til kravene ifm. fase 2 jf. ”Niveauvurdering Danmarks Akkrediteringsinstitut”:

  1. Læringsudbytte.

  2. Undervisernes faglige kvalifikationer (realkompetencevurdering).

  3. Undervisningsevaluering (alignment læringsmål – læringsudbytte).

FASE 3: EFTER NIVEAUVURDERINGSGODKENDELSE

Her udvælges yderligere pilotskole/r, hvor medarbejdere uddannes i OCN-metoden:

  1. Onboarding af medarbejdere.

  2. Workshop ifm. implementering og brug.

  3. Opfølgning/tilpasning.

  4. Udrulning til alle skoler.

Udvalget har året igennem afholdt møder med foreningens tilknyttede uddannelsesledere i forbindelse med ovenstående. Målet for møderne har været at informere om processen samt og ikke mindst at styrke kontakten til og samarbejdet med skolerne. I forbindelse med den igangværende niveauvurdering af den registrerede psykoterapeut uddannelse er der blandt andet fokus på opbygning af censorkorps og elevrådsforum, og her er den erfaring uddannelseslederne sidder inde med af stor betydning for processen. I det hele taget ser vi uddannelseslederne som vigtige aktører i det arbejde, der pågår i FaDP regi og ønsker på alle måder at styrke samarbejdet. Af samme grund er det hensigten at sikre, at uddannelsesledermøderne forbliver en fast del af udvalgets årshjul.  

Formandsberetning ved formand Kirsa Dechlis

Formanden tog ordet:

Tak til udvalgsformændene. Det er altid en fornøjelse at se, hvordan vores udvalg knokler derudaf. 

Jeg vil ikke undlade at bemærke, at vi jo også har Etisk Råd under FaDPs paraply, de er dog afskåret en del fra os andre qua reglerne fra Styrelsen fra patientsikkerhed. De knokler dog også. I det forgange år har de behandlet og afsluttet fire individuelle sager, hvoraf en er afsluttet med forlig, og en enkelt skolesag. I har garanteret også set deres Etisk Dilemma Salon, der er blevet startet op med en skøn opbakning fra jer medlemmer. 

Kort vil jeg også nævne, at der til stadighed er fokus på vores hjemmeside. Det der IT tager meget god tid. Der bliver arbejdet både med generelle ændringer på nettet, men også på opdateringer og forbedringer. Vi satser på en mere brugervenlig udgave i løbet af den næste periode. 

I den forgangne periode har vi i bestyrelsen haft stor fokus på organisationens opbygning. Vi er drevet af frivillige timer og i kraft af vores vækst er der nu mange driftsopgaver, der SKAL løses og det er et fakta, at hver eneste gang der skiftes ud i bestyrelsen, så bruges der rigtig mange timer på at oplære nye medlemmer. Vores generalforsamling hiver hurtigt 150 frivillige timer, vi har eksempelvis afholdt 2 bestyrelsesmøder til forberedelse, det er 28 mandetimer. Event bruger omkring 25 timer på reservation, tilmeldinger og kommunikation med andre udvalgt. Regnskab tjekker tilmeldingsliste, stemmeberettigede medlemmer, laver årsregnskab etc. 10 timer. Kommunikation sender indkaldelser, opretter opslag 10 timer. Formand og næstformand bruger i hvert fald 35 timer på dagsorden, indkomne forslag, beretninger, koordination, indkaldelser, bank, Styrelsen for Patientsikkerhed etc. Web skal opdatere hjemmeside med GF-informationer, 5 timer Og så står vi også de fleste her i dag i 10 timer hver. 173 frivillige timer! Vi arbejder derfor med at få effektiviseret arbejdsgange, fordelinger og opgaver. Det har krævet tilvænning, at ansvarsområderne er blevet omplaceret på andre pladser i bestyrelsen og udvalgene, både for os selv og jer medlemmer. 

I dag vil jeg også gerne invitere jer med en tur helt tilbage i 2012 og det er der en helt personlig grund til. I 2012 sad jeg og var meget lidt tilfreds med den forvirring, der fandtes i vores branche. Der var ting, der ikke gav mening for mig og jeg oplevede, når jeg spurgte de daværende foreninger, at jeg fik oplysninger, som jeg direkte kunne tjekke var ufuldkomne, for ikke at sige usande. Tænkte at det måtte kunne gøres bedre. I 2014 var der fundet 12 mennesker, der var enige om udkastet til en ny forening og vores FaDP blev officielt stiftet. I dag er vi over 350 aktive medlemmer. Vi har skabt Registreringsordningen, et stærkt fællesskab, opgraderet os selv og hinanden, mens vi har påvirket endnu flere i samfundet. I de sidste 10 år har mit liv også ændret sig. Jeg har fået 2 børn, er flyttet fra København til Århus, jeg har skiftet job flere gange, er blevet skilt, og under hele rejsen har FaDP været med som følgesvend. Dog er det nu, på baggrund af nogle alvorlige og livsdefinerende tildragelser i mit private liv, tid til at jeg har måtte tage den tunge beslutning at træde af som formand. Det har været en kæmpe beslutning for mig og den har ikke været nem. De fleste af jer ved, at mine børns far kørte forfærdeligt galt i 2020, og vi fik en periode fyldt med uvished, sorg og kaos. Halvandet år var han indlagt, og jeg havde troet, at når nu han kom hjem, så ville vi være igennem. Sådan er virkeligheden ikke. Det er først nu mine børn er ved at lande i den nye virkelighed med en fysisk handicappet og hjerneskadet far. Det er på mange måder først indenfor de seneste måneder, at kaosset har lagt sig, og vi har kunnet begynde processen med at håndtere de nye livsvilkår. Det har været og er en hård tid, ikke mindst for børnene og jeg må indse, at skal jeg ikke lave “skomagerens børn”, så skal jeg frigive endnu flere timer til at være fundamentet i mine børns liv. Mit nærvær skal i den næste periode tildeles mine børn. Så i dag, vil jeg gerne sige TAK, tak for et årti fyldt med ALT. Alvor, sjov, læring, aflæring, fordybelse, kampe, kærlighed, men mest af alt vores fællesnævner: Passionen for psykoterapi. Pas godt på FaDP, og får I brug for noget, så sidder jeg lige på sidelinjen og hepper på jer.

Pkt. 3 FORELÆGGELSE AF REVIDERET REGNSKAB TIL GODKENDELSE

V/Lars Mygind og Else Iseling.

Regnskab blev forelagt sammen med budget for 2022 og godkendt af generalforsamlingen.
Der lægges fil med regnskab i den lukkede FB gruppe.

Pkt. 4 BEHANDLING AF FORSLAG FRA BESTYRELSEN

Forslag til vedtægtsændringer:

§ 3. Medlemskab

Ændres pr. 15.03.2022 til:

§ 3. Medlemskab
Stk. 1 Medlemskab som færdiguddannede reg. psykoterapeuter.

1.1 Der optages færdiguddannede reg. psykoterapeuter, som har en psykoterapeutisk uddannelse af mindst 4 års varighed, der lever op til registreringskriterierne.

1.2 Ovenstående reg. psykoterapeutiske uddannelse skal være baseret på én eller flere af de af foreningen anerkendte psykoterapeutiske retninger.

1.3 Det samlede psykoterapeutiske uddannelsesforløb skal strække sig over mindst 4 år indeholdende egenterapi og supervision, samt være ét sammenhængende forløb.

1.4 Ansøgere, der ikke har uddannelse svarende til ovenstående, men som på anden måde har opnået et tilsvarende niveau, vil i særlige tilfælde kunne optages på dispensation. 

Stk. 2 Medlemskab som færdiguddannede psykoterapeuter.

2.1 Der optages færdiguddannede psykoterapeuter, som har en psykoterapeutisk uddannelse af mindst 4 års varighed.

2.2 Ovenstående psykoterapeutiske uddannelse skal være baseret på én eller flere af de af foreningen anerkendte psykoterapeutiske retninger.

2.3 Det samlede psykoterapeutiske uddannelsesforløb skal strække sig over mindst 4 år indeholdende egenterapi og supervision samt være ét sammenhængende forløb.

2.4 Som en del af eller efter det psykoterapeutiske uddannelsesforløb kræves det, at ansøgeren har opnået praktisk/klinisk erfaring som psykoterapeut svarende til 90 timer superviseret.

2.5 Ansøgere, der ikke har uddannelse svarende til ovenstående, men som på anden måde har opnået et tilsvarende niveau, vil i særlige tilfælde kunne optages på dispensation.

Stk. 3. Medlemskab som psykoterapeut studerende.

3.1 Der optages personer, som er påbegyndt en uddannelse til psykoterapeut.

3.2 Ovenstående psykoterapeutiske uddannelse skal være baseret på en eller flere af foreningen anerkendte psykoterapeutiske retninger.

3.3 Det samlede psykoterapeutiske uddannelsesforløb skal strække sig over mindst 4 år, indeholdende egenterapi og supervision, samt være ét sammenhængende forløb.

Stk. 4 Medlemskab som reg. psykoterapeutisk uddannelsessted.

Der optages uddannelsessteder som uddanner reg. psykoterapeuter.

4.1 Det samlede psykoterapeutiske uddannelsesforløb skal strække sig over mindst 4 år, samt leve op til registreringskriterierne fastsat i samarbejde med Styrelsen for Patientsikkerhed.

Stk. 5 Medlemskab som psykoterapeutisk uddannelsessted.

Der optages uddannelsessteder som uddanner psykoterapeuter.

5.1 Det samlede psykoterapeutiske uddannelsesforløb skal strække sig over mindst 4 år, indeholdende egen terapi og supervision, samt være ét sammenhængende forløb.

Stk. 6

Alle anmodninger om medlemskab skal ske elektronisk via hjemmesiden.

Stk. 7

Det er tilladt de registrerede medlemmerne at præsentere sig som: Registreret medlem af Foreningen af Danske Psykoterapeuter, forkortet reg. psykoterapeut FaDP.

Stk. 8

Det er tilladt ikke-reg. medlemmerne at præsentere sig som: Medlem af Foreningen af Danske Psykoterapeuter, forkortet psykoterapeut FaDP.

Stk. 9

Det er tilladt studerende at præsentere sig som: Studerendemedlem af Foreningen af Danske Psykoterapeuter forkortet psyk. stud. FaDP.

Stk. 10

Medlemmer er forpligtede til at overholde foreningens etiske regler.

§ 4. Generalforsamlingen
Ændres pr. 15.03.2022 til:

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
– Valg af formand (kun hvert andet år).
– Valg til bestyrelsen. Der skal vælges 8 medlemmer inkl. kasserer. Det tilstræbes, at kun 4 af de valgte bestyrelsesmedlemmer er på valg samme år. De resterende 4 medlemmer vil således være på valg det efterfølgende år.
– Valg af 2 suppleanter.
– Valg af 2 medlemmer til optagelsesudvalget.
– Valg til Etisk råd (3 medlemmer og en sekretær).

§ 5. Bestyrelsen
Ændres pr. 15.03.2022 til:

Foreningen ledes af en bestyrelse, der vælges på generalforsamlingen med mindst 9 medlemmer inkl. formand og kasser. Bestyrelsen er foreningens højeste myndighed mellem generalforsamlingerne.

Stk. 1

  1. Foreningens formand vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen.

  2. Bestyrelsens 8 øvrige medlemmer vælges for 2 år ad gangen. Halvdelen er på valg i lige år og de resterende er på valg ulige. Første gang vælges den ene halvdel for 3 år og de resterende for 2 år.  Derudover vælges mindst 2 suppleanter.

  3. Bestyrelsen konstituerer sig og vælger næstformand og kasserer.

  4. Bestyrelsesmøder afholdes i henhold til årsplanen for bestyrelsesmøder med minimum 4 ordinære bestyrelsesmøder pr. år, eller flere møder hvis det findes nødvendigt. Mindst 2 af disse møder skal være fysiske.

Stk. 9
Ændres pr. 15.03.2022 til:

Bestyrelsens møder er åbne for foreningens medlemmer – disse har dog ikke taleret. Der er tavshedspligt for alle deltagende og ét bestyrelsesmedlem kan, med saglig grund dertil, kræve mødet lukket.

§ 9. Økonomi
Ændres pr. 15.03.2022 til:

Foreningens midler anbringes i et eller flere anerkendte pengeinstitutter.

Pkt. 5 BEHANDLING AF INDKOMNE FORSLAG

Indkomne forslag skulle være bestyrelsen i hænde senest den 1. marts 2022. Der var ikke indkommet yderligere forslag udover bestyrelsens forslag til vedtægtsændringer behandlet under pkt. 4.

Pkt. 6 VALG TIL BESTYRELSEN

Følgende er ikke på valg:

David BR Camacho.

Mads Vang Christensen.

Birgith Broberg.

Formanden er ikke på valg i indeværende år, men har valgt at trække sig fra bestyrelsen af personlige årsager.

Der skal vælges formand, næstformand, minimum 5 bestyrelsesmedlemmer inklusive kasserer og derudover minimum 2 suppleanter. 

Opstillingsliste siddende bestyrelse:

Lars Mygind genopstiller ikke.

Else Iseling genopstiller ikke.

Sanne Rimpler genopstiller.

Derudover opstiller:

Pernille Elmer Kampp.
Benedikte Nysum Johannesen.
Michael Molin.
Jan Michael Granner.
Eva Kronbo.
Mikkel Rasmussen.
Birdy Hylleberg Grosen.
Deva Nemborg (ønsker kun suppleantpost).

Da den siddende formand trækker sig før afsluttet periode, blev det ved flertalsbestemmelse blandt de fremmødte stemmeberettigede medlemmer besluttet, at ny formand skal vælges hurtigst muligt på ekstraordinær generalforsamling. 

Af 51 stemmeberettigede blev der afgivet følgende stemmer:
33 stemmer for

10 stemmer imod

8 stemmer ikke.

Der indkaldes hurtigst muligt til ekstraordinær generalforsamling. Denne afholdes online. Eneste punkt vil være valg af ny formand. 

Valg til bestyrelsen blev derefter iværksat. Kandidaterne præsenterede sig. 

Valgt ind i bestyrelsen blev:

Eva Kronbo.
Sanne Rimpler.
Jan Mikael Granner.
Pernille Elmer Kampp.
Michael Molin.

Valgt som suppleanter blev:

Benedikte Nysom Johannsen.

Deva Nemborg.
Birdy Grosen Hylleberg.
Mikel Rasmussen.

Pkt. 7 VALG TIL OPTAGELSESUDVALGET

Valg af 2 medlemmer til optagelsesudvalget:
Eva Kronbo genopstiller og blev valgt.
David BR Camacho genopstiller ikke.
Hanne Mahler blev valgt

Pkt. 8 VALG TIL ETISK RÅD

Her skal vælges 3 medlemmer + sekretær.
Bent Niebling genopstiller og blev valgt.
Brian Polischinel sekretær genopstiller og blev valgt.
Inge Halmø genopstiller og blev valgt.
Kirsten Heide genopstiller og blev valgt. 

Pkt. 9 EVENTUELT

Inge Halmø foreslog, at FaDP laver en samtykkeerklæring. Uddannelsesudvalget tager opgaven.

Tom Funke tog fotos under arrangementet og GF. Kommunikationsudvalget sender besked ud til alle deltagere og forhører sig om hvorvidt der er indsigelse mod at bruge disse.

Bestyrelsen konstituerede sig.

Referat med rettelser af Birgith Broberg.
Else Iseling – referent
18.03.2022

Læs mere
Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

FaDP og Open College Network (OCN)

Foreningen af Danske Psykoterapeuter – FaDP i daglig tale – er i gang med en spændende og fremtidsorienteret proces i disse måneder.

I samarbejde med Open College Network (OCN) har vi igangsat en intens proces for at blive niveauvurderet og dermed indplaceret på Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. Kvalifikationsrammen fungerer som et slags oversættelsesværktøj til at sammenligne kvalifikationer og uddannelsesbeviser og giver et overblik over uddannelsesniveauerne i Danmark. Niveauvurderingen vil således gøre det muligt at sammenholde vores registrerede psykoterapeutuddannelser med det etablerede uddannelsessystem. Niveauvurderingen er en spændende proces, der på alle måder er medvirkende til at sikre en høj faglighed igennem både kvalitetsvurdering og kvalitetssikring af vores registrerede psykoterapeutuddannelser.

17. marts mødtes vi således for tredje gang med folkene fra OCN. Det er gode mennesker, der med krum hals går på med lige præcis den store faglighed og smittende entusiasme, som vi håbede på. OCN har stor erfaring med at vurdere og validere det der i fagsprog benævnes uformel kundskab og dermed gøre det sammenligneligt med såkaldt formel kundskab i det etablerede uddannelsessystem.

Derudover ved OCN stort set alt, der er værd at vide om realkompetencevurderinger. Så lige nu nørder Optagelsesudvalget og Uddannelsesudvalget sammen med OCN’s Hans Jørgen og Danny omkring uddannelsesformål, læringsstrategier og udmålinger af læringsudbytte m.m. What’s not to like. En tour de force igennem vores uddannelser, der giver indblik i og aktiverer en kæmpe glæde over vores fantastiske fagområde.

Læs mere
Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

Hvem tager sig af dem, som tager sig af andre?

De, som arbejder inden for social- og sundhedsområdet, er dem,som er hårdest ramt af stress. Hele 40% af vores SOSU-arbejdsstyrke går med overvejelser om at finde et andet arbejde. Hver syvende nyuddannede sygeplejerske går ned med stress. En ny undersøgelse af danskernes arbejdsmiljø viser, at socialrådgivere er den mest stressramte faggruppe. Stress koster samfundet 27 milliarder kroner om året.

I Foreningen af Danske Psykoterapeuter tager vi denne udfordring alvorligt. Vi hylder alle former for social- og sundhedspersonale; hvad enten det er psykologer, psykiatere, sygeplejersker, SOSU-hjælpere eller politifolk; alle dem, som passer på os alle sammen.

Mit budskab her er: lad os psykoterapeuter tage den stol, der står tom – så vi kan tage os af dem, som tager sig af os andre. Lad os være et sikkerhedsnet for dem. Det er det, vi uddanner vores psykoterapeuter til. På vores uddannelser er der mange psykologer, sygeplejersker, psykiatere, politifolk m.fl., som opgraderer deres kompetencer med en psykoterapeutisk uddannelse; og fordi de kender miljøet og stresspåvirkningerne på deres egen krop, har de også de bedst mulige kompetencer.

Når vi påtænker, hvor store konsekvenser det har for vores samfund – både økonomisk, men især også menneskeligt – med så mange, der bliver langtidssygemeldte og indlagte på hospitalerne, så mener vi, at det er decideret nødvendigt, at vi som psykoterapeuter må træde til og hjælpe dem, som har behov for det, og fylde de pladser, hvor en kollega er faldet fra. Det er et absurd problem, hvis vi undlader at benytte os af denne fagligt kompetente ressource, som psykoterapeuterne repræsenterer. De er nemlig uddannede til at støtte og inspirere mennesker, som løber stærkt i det daglige og har meget udfordrende arbejdsopgaver, hvor de jævnligt har brug for at få ventileret deres nervesystem.

Derfor vil jeg anmode om, at Social- og sundhedsstyrelsen tager disse overvejelser i betragtning, så vi sammen kan styrke det danske sundhedssystem. Vi står klar til at hjælpe!

Af Kirsa Dechlis

Formand

Foreningen af Danske Psykoterapeuter

Læs mere
Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

REGISTRERINGS ORDNINGEN UNDER FaDP

Til dig der står overfor at vælge uddannelsessted og til dig der kunne have interesse i at vide mere om Foreningen af Danske Psykoterapeuters (FaDP) registrerede uddannelse – læs med her:

REGISTRERINGSORDNINGEN UNDER FaDP

Registreringsordningen er en brancheadministreret kvalitetssikring, der retter sig mod personer, der udøver sundhedsmæssig virksomhed udenfor det offentligt finansierede sundhedsvæsen, og som ikke er autoriseret.

Varetagelsen af ordningen sker i samarbejde med landets overordnede sundhedsfaglige tilsynsmyndighed, Styrelsen for Patientsikkerhed, der er øverste tilsynsførende med ordningen.

Ordningen udtrykker sig gennem en række lovmæssige krav til både brancheorganisationen, de psykoterapeutiske uddannelsessteder samt den enkelte psykoterapeut i varetagelsen af vores profession. At registreringsordningen er brancheadministreret betyder, at den enkelte brancheorganisation skal sikre sig at de krav, der fremgår af loven, opfyldes. Det gør FaDP og vi tager den derudover et skridt videre. Vi har som forening og specifikt fagområde (psykoterapien) valgt at hæve de lovgivne krav væsentligt og kræve at vores registrerede psykoterapeuter har en grunduddannelse, der baserer sig på minimum 1.066 lektioner forløbende over 4 år, baseret på undervisning i teori, metode og strategi, samt en række væsentlige og for faget helt grundlæggende selverfaringsprocesser (praksiserfaring, egenterapi og supervision).

FaDP fører med baggrund i registreringsordningens krav løbende tilsyn med uddannelserne omkring undervisningslektioner, praktiske timer, undervisningsmateriale, eksamener, undervisernes kvalifikationer mv. Derudover stiller vi, med baggrund i samme, krav til fortløbende dygtiggørelse for uddannede registrerede psykoterapeuter omkring fortløbende ajourføring, egenterapi og supervision. På denne måde er registreringsordningen ikke bare et godt grundlag for vores profession – den har også været et afsæt for yderligere at højne og fremme kravene til vores uddannelser og uddannede.

FaDP tager således faget dybt alvorligt. Vi ønsker at gøre psykoterapien bevægelig og vi søger de platforme, der er til rådighed i arbejdet på at udbrede psykoterapien som tilbud i det danske samfund.

Læs mere
Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

Arbejdsdag i FaDP

Lørdag d. 22. Januar 2022 satte FaDPs udvalg -og bestyrelsesmedlemmer et af sine første aftryk i 2022 på arbejdet i FaDP med vores årlige arbejdsdag på Jørgens hotel i Horsens centrum, med en super spændende oplægsholder Tony Evald Clausen, der satte fokus på motivering i forenings arbejdet.

Der blev arbejdet i fællesskab og indsamlet masser af ideer til vores bestyrelse, organisation og udvalgs arbejde. Efterfølgende var der middag og hygge i FaDP.

Vi anbefaler at også du deltager aktivt i foreningen og ikke mindst, så er der en stor begivenhed lige om hjørnet, nemlig vores generalforsamling d 15.03.2022 I Århus. Så ind og meld dig til. Her er der ligeledes muligheden for at få endnu mere indsigt i din brancheforenings arbejde og fokus i den foregående periode og påvirke den næste periodes fokus.

Læs mere her om Generalforsamlingen:

https://facebook.com/events/s/fadps-generalforsamling-2022/291192136045226/

Læs mere
Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

GENERALFORSAMLING 2022

GENERALFORSAMLING FOR FORENINGEN AF DANSKE PSYKOTERAPEUTER DEN 15.03.2022

Er du opmærksom på, at til vores Generalforsamling er der lækker-mad, sparring med kollegaer og muligheden for, som studerende eller uddannet, at melde sig under fanerne til et af de arbejdende udvalg og dermed er med til at arbejde for vores branche.
OG, så kommer Jens Arentzen og inspirerer os med sit foredrag “Empati fører til vækst!”

Om foredraget:

Empati er den faktor, der kommer til at skabe fremtidens vækst, og netop dette tager foredraget udgangspunkt i.

Deltagerne vil tydeligt mærke, gennem Arentzens turbo-show, hvilket mægtigt værktøj, man selv kan blive i mødet med et andet menneske, såsom sin kollega, sine ansatte, sin kæreste, sit barn mv. I vil få redskaber, som I kan benytte til at skabe empati til møder, præsentationer, forhandlinger og ikke mindst til at motivere andre.

Jens Arentzen vil uden tvivl begejstre, motivere og bevise, gennem nemme og tilgængelige øvelser, værktøjer og anvisninger, som man kan tage med hjem og bruge på arbejdspladsen. Lær hvad udtalt, udlevet empati medfører, og hvordan det skaber fantastiske resultater – til radikal gavn for det forretningsmæssige såvel som det personlige liv!

Jens Arentzen er skuespiller, kendt også fra matador, foredragsholder og underviser. I 2013 sendte DR2 fire afsnit af Erkendelsens Time. Her tager Jens Arentzen seeren med ind bag facaden hos danskere, der på overfladen ligner os andre, men som alle bærer rundt på en tung byrde. De fortæller hudløst ærligt om en barndom med alkohol, misbrug, overgreb og forladthed. Men også om styrke, livsvilje og en ufattelig evne til at overleve og til at give modgangen kamp til stregen.

Program for dagen:

Kl. 12-12.45 serveres en let frokost

Kl. 12.45-13.00 Pause

Kl.13.00-14.20 Foredrag ved Jens Arentzen, «Empati»

Kl. 14.20-14.30 lille pause
Kl.14.30-18.00 Generalforsamling

Så ind og tilmeld dig til generalforsamlingen der er så meget udover de klassiske punkter, som kan give dig masser af protein med hjem! Tilmelding sker via mail til event@fadp.dk. Husk at du først er tilmeldt når vi har registreret dig på mail. Tilmelding via Facebook eventet er ikke alene gældende.

Sidste frist for tilmelding er den 01.03.2022

Arrangementet Afholdes på

DBU Hotel & Kursuscenter

Kileparken 27 – 8381 Tilst
fra kl. 12-18

Vi glæder os til at være sammen med dig!

Se mere her: https://facebook.com/events/s/generalforsamling/291192136045226/

Læs mere
Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

FaDP – ønsker dig en glædelig jul samt et lykkebringende nytår

Med ønsket om at julefreden må sænke sig blidt og godt.

Et år er ved at lakke mod enden. Et år med med mulige udfordringer, hvor samfundet og verden stadig bærer præg af retningslinjer og nye forholdemåder til den verdens berømte virus. Nogen har lidt hårdt og andre er mindre mærket.

Et år, der måske samtidig, har bragt nye bedrifter og kreative måder, at få klinikerne og skolerne igennem Covid19 situationen.

I FaDP har vi arbejdet ufortrødent videre i de bagvedliggende kulisser og FaDP har igennem de sidste år vokset sig til en noget større organisation, siden vi for 9 år siden startede op med visioner om en bedre branche med større sammenhold. Det at vokse, har både fordele og konsekvenser. Jeg kan indimellem føle mig noget længere væk fra jer og vores medlemmer, fordi formandspostens opgaver pludselig omhandler rigtig meget drift og mange opgaver, må uddelegeres til udvalgene.

Ikke desto mindre er det et sundhedstegn, at vi vokser, dog er vi nu nået dertil, at næste periode helst skal knytte medlemmer og forening endnu tættere til hinanden, samt sende nye kollegaer trygt ud i branchen og i den opgave, er I alle meget vigtige brikker, som uddannelsesledere.

Uddannelsesudvalget har informeret om at I, som uddannelsesledere, i årets løb har afholdt fælles møder. Det glæder os i denne ende, at der begynder at være tilslutning til de møder uddannelsesudvalget slår op.

Skulle I, som uddannelses ledere, have ideer til hvordan I og jeres studerende kan føle sig tættere på os, så send endelig jeres ideer videre. Skriv gerne til: formand@fadp.dk

I årets forgangne møder med politikere, er det stadig tydeligt at ‘de på borgen’, savner tryghed fra vores branche, for at benytte os mere i deres henvisninger. Det er tilbagemeldinger vi er nødsaget til at forholde os til og den tryghed starter hos jer, på jeres uddannelser. Reg. ordningen er et skridt i den rigtige retning, som har givet en del forsikringsselskaber tryghed nok, til at benytte reg. psykoterapeuter, et område vi selvfølgelig arbejder videre med, sideløbende med også at få tydelige uddannelseskrav, der kan give være politikere, den tryghed, de har brug for.

I politiskudvalg arbejder vi videre med politiske kaffemøder samt at få aftaler med sundhedsforsikringer, der kan give medlemmerne tilskud til psykoterapi og en masse andre politiske planer.

Eventudvalget har planlagt en række supervisions aftner for det kommende år til jer medlemmer. Følg med på facebooksiden når begivenhederne lægges ud. FaDP-Medlem | Facebook.

Dog kan det nævnes at første supervision i det nye år er den 25. januar fra kl. 15. Se nærmere på denne begivenhed: SUPERVISION i ÅRHUS – Inviter gerne din kollega til denne begivenhed | Facebook

Det sidste år har været lidt udfordrende i forhold til at få eventene op at køre, uden diverse aflysninger grundet restriktioner.  Dog har supervisionerne været afholdt med stor succes. Vi håber på nye muligheder i 2022, for vi vil så gerne se jer samt fagligt sparre og netværke med jer.

Slutteligt vil vi gerne inviterer jer til generalforsamling den 15. marts kl. 10. Stedet bliver Århus denne gang og nærmere adresse samt dagsorden følger i det nye år. Så for nu, sæt meget gerne kryds i kalenderen på denne dato.

Du kan tilmelde dig i begivenheden her på: https://facebook.com/events/s/generalforsamling/291192136045226/

FaDP ser frem til et 2022, med mere psykoterapi, tiltag, Psykopress og meget mere og med et ønske om, at endnu flere danskere, får lov til at mærke, den forskel psykoterapi kan udrette.

Fra alle os til alle jer.

I ønskes en rigtig glædelig jul og kærligt nytår.

På vegne af FaDP

Kirsa Dechlis

FaDP Formand

Læs mere
Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

Så længe der er gejst, er der håb!

Så længe der er gejst, er der håb, og den glød, som er selve livets klangbund, er vi selv med til at skabe gennem vores forholdemåde. Èt af de vigtigste budskaber til os alle er, at vi kan rejse os igen fra det sted, hvor vi er faldet, og bruge vores lidelseserfaring som en transformationskanal, og siden som en redskabskasse til at kunne guide andre på deres rejse.

Læse hele artiklen her

Læs mere
Nyheder Christian Rosenbech Nyheder Christian Rosenbech

PRESSE MEDDELELSE

PSYKOPRESS  er i oktober udkommet med sin 2. udgave i bladets levetid. Et fagblad vi ønsker at forære til  branchen.
Se bladet online her: https://fliphtml5.com/pfgto/wuzo

I dette nummer af Psykopress søger vi bl.a. at præsentere læseren for en hyldest til Freud, som alment benævnes psykoterapiens fader.  Der dykkes endda ned i forløberne før psykoanalysen og datidens psykoterapeuter, som dengang var filosofferne.

I bladets billedserie ser vi på en kunstners værker, med stærke  symboliker, hvorigennem kunstneren lader sig undersøge fænomener i sig selv samt i samspillet med de deltagende på billedet. Han går fænomenologisk til værks og undersøger fænomenet, mens det opstår, alt imens kunstværket skabes.

I bladet finder du også denne gang et portræt af et institut. Hypnose Instituttet er under læserens lup gennem et interview med Rie Brandenborg. Livets gang i Lidenlund med dagligdagen, visionerne og hvorfor skolen er med i FaDP.

Fra visioner og værdier til der, hvor værdierne og værdi-heden kommer i spil, har vi i bladets artikelserie krydret med lidt drama. Dramatrekanter, historiske bødler, krigsbødler, ofre og hverdagsbødler. ”Bødlen i os” er et bud på at reflektere over og bevidstgøre menneskelige mekanismer og psykoterapiens mulighed for at skabe bevidsthed. Psykoterapien kan virkelig være en katalysator for bevidsthed.

Udgiver: Foreningen af Danske Psykoterapeuter, Redaktør: Sanne E. Rimpler, Art direction: David BR Camacho, ansvarshavende: Sanne E. Rimpler og David BR Camacho, kommunikation foregår til kommunikation@fadp.dk, kontakt 31333744, kommunikation vedrørende branding kontakt Mads Vang Christensen

pol@fadp.dk,

Læs mere